Poznaliśmy 119 Laureatów Etapu Szkolnego

Poznaliśmy 119 Laureatów Etapu Szkolnego

Szanowni Państwo,

serdecznie dziękujemy za udział w Etapie Szkolnym IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego i gratulujemy uzyskanych świetnych wyników. Laureatami Etapu Szkolnego zostało 119 Uczniów i Uczennic z osiemdziesięciu szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

Właśnie zakończyliśmy prace organizacyjne Etapu Szkolnego i do wszystkich Uczestników wysłaliśmy informacje o ilości zdobytych punktów. Jeśli ktoś z Państwa nie otrzymał od nas informacji drogą mailową prosimy o list na adres logika@kul.pl.

Ze względów epidemicznych Etap finałowy odbędzie się jednak nieco później niż planowaliśmy, ale nie później niż 24. czerwca 2021 r. Jeśli warunki epidemiczne na to pozwolą, odbędzie się on w formie stacjonarnej w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. O terminie poinformujemy Państwa w oddzielnym mailu – nie później niż na dwa tygodnie przed datą finału.

Wkrótce na naszej stronie i na platformie Moodle opublikujemy drugą część skryptu z materiałem obowiązującym na etapie finałowym.

Jeszcze raz gratulujemy świetnych wyników i ciepło Was pozdrawiamy!

633 uczniów z całej Polski weźmie udział w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym

Na tę informację czekaliśmy bardzo długo i, przyznajemy, warto było czekać.

Otóż zamknęliśmy rejestrację szkół biorących udział w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. I nie ukrywamy, że wyniki rejestracji przeszły nasze najśmielsze pandemiczne oczekiwania, ponieważ do udziału w tegorocznej edycji Konkursu Logicznego zgłosiło się 633. uczniów z 76 szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

Uczestnikom I etapu Konkursu udostępniliśmy skrypt, który jest dostępny na stronie https://konkurslogiczny.kul.pl i w serwisie https://logika.kul.pl, a w piątek, 16 kwietnia, wszystkim zarejestrowanym uczestnikom udostępnimy próbną wersję  testu konkursowego. Ze względu na panującą epidemię w tegorocznej edycji Konkursu wprowadziliśmy kilka zmian organizacyjnych. Najważniejszą jest ta, że pierwszy (szkolny) etap IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się w formie ONLINE w dniu 21 kwietnia 2021 r. (środa) w godzinach 09.00-10.00 CET.

Finał konkursu odbędzie się w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie w dniu 13 maja 2021 r. podczas LXIII Tygodnia Filozoficznego.

Jeśli warunki epidemiczne nie pozwolą nam na przeprowadzenie etapu finałowego w dniu 13 maja br., finał przeprowadzimy nieco później, ale nie później niż 25 czerwca br.

Serdecznie zapraszamy!

IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny. Zaproszenie

IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny. Zaproszenie

 

Szanowni Państwo,

Wydział Filozofii i Fundacja Rozwoju KUL zapraszają do wzięcia udziału w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. Konkurs Logiczny ma charakter unikatowy w skali kraju. Jego celem jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz popularyzacja wiedzy o logice jako nauce o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli, jak i regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń.

Ze względu na panującą epidemię w tegorocznej edycji Konkursu wprowadziliśmy kilka zmian organizacyjnych. Najważniejszą jest ta, że pierwszy (szkolny) etap IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się w formie ONLINE w dniu 21 kwietnia 2021 r. (środa) w godzinach 09.00-10.00 CET.

Choć sposób rejestracji szkół się nie zmienił, istotnie zmodyfikowaliśmy sposób rejestracji uczestnictwa uczniów. Szczegółowe informacje organizacyjne znajdują się na naszej stronie konkurslogiczny.kul.pl, a harmonogram działań związanych z Konkursem zamieściliśmy poniżej.

W tej chwili jest już aktywny formularz rejestracji szkół. Wkrótce, o czym poinformujemy, uruchomimy formularz rejestracji uczniów.

Finał konkursu odbędzie się w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie w dniu 13 maja 2021 r. podczas LXIII Tygodnia Filozoficznego.

Serdecznie zapraszamy!

 

 

VII Konkurs Logiczny. Skrypt. Etap finałowy

Za nami I etap VII Konkursu Logicznego. Mamy nadzieję, że przygoto­wanie się do tego etapu przysporzyło Wam wiele przyjemności intelektualnej i rozszerzyło Waszą wiedzę oraz, przede wszystkim, pomogło ćwiczyć Wasze sprawności logiczne. Niektórzy z Was przeszli ten etap konkursu, kwalifikując się do finału. Innych z Was, choć tym razem się nie udało, zapraszamy już dziś do udziału w konkursie w przyszłym roku.

Niniejszym prezentujemy II część materiałów konkursowych. Stanowi ona rozszerzenie tematyki poruszonej w części I. Tam, jak pamiętacie, zajmowa­liśmy się zadaniami w zakresie klasycznego rachunku zdań. Rachunek ten stanowi podstawę całej logiki klasycznej, dlatego każdy kurs logiki zaczy­na się właśnie od niego. Jednak nie każde rozumowanie da się poprawnie przeprowadzić wyłącznie w oparciu o klasyczny rachunek zdań — nie każde też zadanie możemy rozwiązać wykorzystując wyłącznie wiedzę z zakresu klasycznego rachunku zdań. Dlatego zaprezentujemy tu odrobinę wiedzy z systemów logiki nabudowanych nad klasycznym rachunkiem zdań; innymi słowy, wszystko, czego wcześniej nauczyliście się z logiki, nadal obowiązuje. Podczas testu finałowego możecie więc spodziewać się zadań z zakresu ma­teriału, którego dotyczył etap szkolny wzbogaconego o kilka zadań z zakresu omówionego w niniejszej „książeczce”.

Tak jak w I części materiał podzielimy tu na część teoretyczną, czyli Co każdy logik wiedzieć powinien i część praktyczną, czyli Co każdy logik umieć powinien. A zatem zapraszamy do pracy i, oczywiście, na finał konkursu w kwietniu na KUL!!

Materiały teoretyczne, tak jak poprzednio, zostały oparte na fragmentach podręcznika Elementy logiki dla prawników, zadania zaś pochodzą m. in. ze zbiorów zadań B. Stanosz, W. Marka i J. Onyszkiewicza oraz bardzo pięknego zbiorku zadań napisanego przez Lewisa Carolla (wszystkie informacje w spisie literatury) i świetnego podręcznika R. Purtilla, Logic for Philosophers.

 

 

***

 

Po analizie prac z pierwszego etapu zauważyliśmy, że macie sporo niechęci do uzasadniania swoich twierdzeń. Często wynik jest poprawny, ale brak uzasad­nienia. Ale, jak wiecie z matematyki, sam wynik zadania nie stanowi jeszcze jego rozwiązania. Często od wyniku ważniejsza jest droga, jaką przeszliście. Dlatego zdecydowaliśmy się dodać kilka słów o uzasadnianiu. Jak sformuło­wać uzasadnienie można się uczyć z analizy rozwiązań zadań zawartych w książeczkach R. Smullyana.

 

W niniejszym skrypcie dodaliśmy też fragmencik, który może przydać się Wam na co dzień; chodzi o analizę struktury argumentu oraz prostą meto­dę oceny wartości argumentu, którą zawdzięczamy pracy prof. M. Tokarza. Polecamy!!!

 

 

 

 

VII Konkurs Logiczny-etap finałowy

Zagadki pana Smullyana

Zagadki pana Smullyana

Raymond Smullyan – amerykański matematyk, logik, pisarz i aforysta, emerytowany profesor filozofii na Indiana University oraz City University of New York, pianista i zawodowy magik, najlepszy na świecie twórca zagadek, łamigłówek i paradoksów logicznych, które przeszły do klasyki gatunku

Smullyan nie jest zwykłym matematykiem. Jest matemagikiem w pełnym tego słowa znaczeniu (także ze względu na profesje wyuczone i w życiu wykonywane). Talenty magika z powodzeniem wykorzystuje do zaczarowania czytelnika sięgającego po jego książki z zagadkami logicznymi i matematyczne. Pozycje te są niezwykłe pod wieloma względami. Przede wszystkim są skierowane do każdego od lat pięciu do stu pięciu. Także, a może przede wszystkim, do tych, którzy uważają, że matematyka jest nudna i trudna. Czytając je, nie da się czasem odróżnić, czy mamy w rękach powieść, czy zbiór zadań logicznych – stale rozwiązujemy jakieś zagadki, ćwicząc umysł. Wielkim walorem tych książek jest język i styl, jakim zostały napisane. Czytelnik wprowadzany jest w świat opowiadań, anegdot, bajek i baśni, a następnie zmuszany do logicznego myślenia.

Wiele zagadek Smyllyana przeszło do klasyki gatunku i dziś są powszechnie znane, choć niewiele osób potrafi podać nazwisko ich autora, np. zadanie o myśliwym i niedźwiedziu: Myśliwy znajduje się 100 metrów na południe od niedźwiedzia. Idzie 100 metrów na zachód, następnie zwraca się ku północy, strzela i trafia niedźwiedzia. Jakiego koloru był niedźwiedź?  

W skład zbioru zagadek Smullyana wchodzi 7 książek o zróżnicowanym stopniu trudności:

  • Zagadki Szeherezady i inne zdumiewające łamigłówki dawne i współczesneZagadki Szeherezady i inne zdumiewające łamigłówki dawne i współczesne
    Tytuł i zawartość pierwszej części książki nawiązują do „Baśni z tysiąca i jednej nocy” i są jakby ich kontynuacją. Autor wkłada w usta córki wezyra Szeherezady zagadki logiczne, które sułtan Szachrijar stara się rozwiązywać. W drugiej części książki zadania są już wyjęte z kontekstu, jednak nie mniej interesujące. Dotyczą nowoczesnej logiki. Można znaleźć tam paradoksy, gry i sztuczki logiczne.
  • Dama czy tygrys oraz inne zagadki logiczneDama czy tygrys oraz inne zagadki logiczne 
    Pierwszą część książki można nazwać zbiorem bajek logicznych. Każdy z czterech rozdziałów opowiada inną historię o niezwykłych postaciach borykających się z problemami natury logicznej, od których rozwiązania niejednokrotnie zależy ich życie. Żaden czytelnik na pewno nie przejdzie obok nich obojętnie. W dalszych częściach autor proponuje rozwiązanie zabawnych metazagadek, a także wprowadza czytelnika w świat maszyn logicznych.
  • Jaki jest tytuł tej książki? – tajemnica Drakuli, zabawy i łamigłówki logiczne
    aki jest tytuł tej książki? - tajemnica Drakuli, zabawy i łamigłówki logiczneTa książka o nieco przewrotnym tytule rozpoczyna się anegdotami z życia autora, które zainspirowały go do zainteresowania się zagadnieniami z pogranicza logiki i filozofii. Rozpatruje w nich, czym jest kłamstwo w sensie logiki, a czym w sensie moralności. Dalej, na podobieństwo pozostałych książek, przedstawia szereg niesamowitych zagadek logicznych. Na końcu odnajdujemy zabawne ciekawostki na temat różnych określeń logiki, logiki komputerów oraz kilka paradoksów.
  • Szatan, Cantor i nieskończoność
    Szatan, Cantor i nieskończonośćKsiążka zawiera ponad dwieście nowych, interesujących zagadek logicznych – od bardzo prostych łamigłówek do złożonych paradoksów współczesnej matematyki. Tym razem naszym przewodnikiem jest czarnoksiężnik, który wykorzystuje logikę w tak sprytny sposób, że laikom wydaje się ona magią. Razem z nim poznajemy tajniki programowania robotów, które tworzą inne roboty, te zaś inne inteligentne roboty i tak w nieskończoność. Mamy tu także bardziej zaawansowane zagadki związane z twierdzeniem Gödla oraz paradoksami dotyczącymi prawdopodobieństwa, czasu i zmiany. Magik wyjaśnia też, na czym polegały pionierskie odkrycia niemieckiego matematyka Georga Cantora w zakresie paradoksów teorii mnogości, np. definicji zbioru, istnienia zbioru wszystkich zbiorów oraz liczności różnych zbiorów liczbowych i hipotezy continuum.
  • Zagadki szachowe Sherlocka HolmesaZagadki szachowe Sherlocka Holmesa
    Książka zawiera pięćdziesiąt problemów z pogranicza logiki szachów. W przeciwieństwie do klasycznych problemów szachowych, w których należy znaleźć serię określonej liczby ruchów prowadzących do zakończenia rozgrywki, w zagadkach Smullyana chodzi o odtworzenie wcześniej wykonanych ruchów, czyli o wydedukowanie historii danej pozycji. Tego rodzaju rozumowanie nazywa autor analizą wsteczną. A wszystko to wplecione jest w intrygującą fabułę. Zawarte w książce zadania mogą stanowić elementy testu sprawności myślowej dla osób, które muszą podejmować złożone decyzje w realnym życiu. Na końcu zamieszczono niezwykle jasne i przejrzyste rozwiązania pokazujące kolejne kroki w przeprowadzonym rozumowaniu. Książka zainteresuje nie tylko pasjonatów szachowych rozgrywek, ale ci ostatni pokochają ją od pierwszego wejrzenia.  
  • Przedrzeźniać przedrzeźniacza oraz inne zagadki logiczne łącznie z zadziwiającą przygodą w krainie logiki kombinatorycznejPrzedrzeźniać przedrzeźniacza oraz inne zagadki logiczne łącznie z zadziwiającą przygodą w krainie logiki kombinatorycznej
    Ta książka to opowieść o ptakach (tytułowy przedrzeźniacz – mockingbird to nazwa ptaka z rodziny wróblowatych, który ma zwyczaj naśladowania odgłosów innych ptaków i owadów) wprowadzająca w zbeletryzowanej formie podstawowe pojęcia logiki kombinatorycznej. Pierwsze osiem rozdziałów stanowi doskonały materiał do zajęć z logiki i teorii mnogości na temat prawdy i fałszu, języka i metajęzyka, zbiorów skończonych i nieskończonych.
  • Na zawsze nierozstrzygnięte. Zagadkowy przewodnik po twierdzeniach GödlaNa zawsze nierozstrzygnięte. Zagadkowy przewodnik po twierdzeniach Gödla
    Książka dedykowana jest „wszystkim niesprzecznym myślakom, które nigdy nie mogą dowiedzieć się, iż są niesprzeczne”. Jest to najdalej zaawansowana matematycznie z łamigłówkowych książek Smullyana, ale dostępna na poziomie licealisty. Zaczyna się od najbardziej diabolicznej zagadki, jaką kiedykolwiek wymyślono, a potem, jak u Hitchcocka,  napięcie stale rośnie. Początkowa zagadka jest ściśle związana z twierdzeniem Gödla o niedowodliwości niesprzeczności. W celu jej rozwiązania udajemy się na Wyspę Rycerzy i Łotrów, gdzie toczy się większość akcji książki. Bowiem mimo że traktuje ona o rzeczach poważnych, napisana jest językiem prostym, zrozumiałym i czyta się ją doskonale. Rozważanie twierdzeń Gödla poprzedzone jest zawsze rozwiązywaniem zabawnych zagadek i paradoksów oraz badaniem ich związków z logiką zdań.
Autor recenzji: Maja Kuś
Tekst recenzji i grafiki przytaczamy za stroną http://www.matematyka.wroc.pl.
Elementy logiki dla prawników

Elementy logiki dla prawników

Podręcznik stanowiący podstawę kursu logiki prawniczej, łączący problematykę semiotyczno-metodologiczną z zagadnieniami logiki formalnej. Zawiera spory zakres materiału, który jest podany w sposób możliwie najprostszy i zorientowany praktycznie. Kurs logiki ma na celu kształcenie tak zwanych sprawności logicznych, dlatego w podręczniku znalazła się duża liczba przykładów, wyjaśniająca sposób postępowania w obliczu pewnego typu trudności.

Marek Lechniak
ISBN:
 978-83-7702-498-0
Stron: 266
Format: B5
Rok wydania: 2012 (wydanie drugie)


Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Elementy semiotyki logicznej

1.1. Działy semiotyki logicznej
1.2. Znak 
1.3. Język
1.3.1. Pragmatyczne aspekty komunikacji językowej (Implikatura konwersacyjna) 
1.3.2. Język prawny a język prawniczy P
Ćwiczenia
1.4. Kategorie składniowe (syntaktyczne) wyrażeń
1.4.1. Wyrażenia zdaniowe 
1.4.2. Wyrażenia nazwowe 
1.4.3. Funktory
1.4.4. Operatory 
Ćwiczenia 
1.5. Nazwy 
Ćwiczenia 
1.5.1. Stosunki między zakresami nazw 
Ćwiczenia 
1.5.2. Podziały 
Ćwiczenia 
1.5.3. Operacje na treściach nazw
Ćwiczenia 
1.6. Zdania 
1.6.1. Zdania złożone 
1.6.2. Modalności 
1.6.3. Normy prawne 
Ćwiczenia
1.7. Błędy związane ze słownym wyrażaniem myśli
Ćwiczenia
1.8. Definicje 
1.8.1. Definicje realne i nominalne
1.8.2. Rodzaje definicji werbalnych 
1.8.3. Warunki poprawności definicji i podstawowe błędy definiowania 
1.8.4. Metody urabiania definicji sprawozdawczych 
1.8.5. Czynności zastępujące definicję 
1.8.6. Definicje w prawie P
Ćwiczenia


Rozdział 2. Elementy metodologii nauki

2.1. Przekonania a typy wiedzy ludzkiej
2.1.1. Typy wiedzy ludzkiej
2.1.2. Typologie nauk
2.1.3. Typy nauk prawnych P
2.1.4. Przekonania i przypuszczenia
2.2. Pytania 
Ćwiczenia
2.3. Rozumowania
2.3.1. Niezawodność wnioskowań 
Ćwiczenia
2.3.2. Rozumowania złożone 
Ćwiczenia
2.3.3. Postępowanie dowodowe w prawie P
2.3.4. Podstawowe rodzaje wykładni prawa P
2.3.5. Argumenty logiki prawniczej 
2.3.6. Błędy rozumowań
Ćwiczenia
2.4. Warunki poprawności dyskusji


Rozdział 3. Elementy logiki formalnej

3.1. Wybrane pojęcia metalogiczne
3.1.1. Wynikanie norm P
3.2. Zerojedynkowe ujęcie rachunku zdań
3.2.1. Skrócone sprawdzanie 0-1
3.2.2. Wzajemne zastępowanie funktorów
Ćwiczenia
3.3. Założeniowe ujęcie klasycznego rachunku zdań
3.3.1. Reguły tworzenia dowodów założeniowych
3.3.2. Pierwotne reguły dołączania nowych wierszy do dowodu 
3.3.3. Wybrane prawa klasycznego rachunku zdań 
Ćwiczenia
3.4. Aksjomatyczne ujęcie klasycznego rachunku zdań. Podstawowe pojęcia dotyczące własności systemów dedukcyjnych
3.4.1. System aksjomatyczny klasycznego rachunku zdań 
3.4.2. Pojęcie dowodu w logice
3.4.3. Formalne cechy systemu prawa P
Ćwiczenia 
3.5. Teoria zdań kategorycznych
3.5.1. Prawa wnioskowania bezpośredniego
Ćwiczenia 
3.5.2. Sylogistyka zdań kategorycznych 
3.5.3. Teoria zdań kategorycznych a założenia egzystencjalne 
3.5.4. Zastosowanie teorii zdań kategorycznych 
3.5.5. Sylogizm prawniczy P
Ćwiczenia 
3.6. Węższy rachunek predykatów 
3.6.1. Język węższego rachunku predykatów
3.6.2. Założeniowe ujęcie węższego rachunku predykatów
3.6.3. Metoda sprawdzania niektórych wyrażeń rachunku predykatów za pomocą diagramów Venna 
3.6.4. Dokonywanie przekładu wyrażeń języka naturalnego na język węższego rachunku predykatów 
3.6.5. Wybrane prawa węższego rachunku predykatów 
Ćwiczenia
3.7. Wybrane pojęcia teorii zbiorów i relacji
3.7.1. Pojęcie zbioru, działania na zbiorach i stosunki między zbiorami 
3.7.2. Pojęcie relacji i niektóre własności relacji 
Ćwiczenia
3.8. Logiki nieklasyczne 
3.8.1. Aletyczna logika modalna
3.8.2. Logika deontyczna 
Ćwiczenia

Odpowiedzi do niektórych ćwiczeń

Literatura

Skorowidz

Logika nie gryzie

Logika nie gryzie

Logika nie gryzie jest unikatową pomocą w uczeniu się logiki. Podręcznik oparty jest na przekonaniu, że nauka logiki jest jak nauka pływania: obu tych rzeczy nie można się nauczyć ani na wykładzie, ani z teorii (tonie się albo na basenie, albo na egzaminie). Dzięki licznym ćwiczeniom (a także załączonym rozwiązaniom) Logika dla umysłów nieformalnych umożliwia aktywne wykształcanie umiejętności logicznych. Ponieważ ćwiczenia stopniowo eskalują trudność i przedstawione są w przyjaznej dla oka i łatwo przyswajalnej formie graficznej, można je traktować jako codzienną porcję gimnastyki umysłowej.

Dr hab. Katarzyna Paprzycka studiowała na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza (psychologia), na Uniwersytecie Oksfordzkim (psychologia/filozofia) i Uniwersytecie Harvarda (filozofia). Doktoryzowała się na University of Pittsburgh, habilitowała na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Epistemologii Instytutu Filozofii. Zajmuje się filozofią działania, filozofią umysłu i filozofią nauki. Od ponad 10 lat z zamiłowaniem naucza logiki. Prowadziła kurs logiki m.in. metodą e‑learningu, którego materiały były pierwowzorem niniejszej książki.

Rok wydania: 2009
Stron: 424

27 podróży filozoficznych. Przewodnik (nie tylko Pascala)

27 podróży filozoficznych. Przewodnik (nie tylko Pascala)

Wiek XX był okresem niespotykanego rozwoju nauk szczegółowych. Praktyczne zastosowanie ich wyników przyniosło liczne korzyści – od skrócenia czasu podróży po wydłużenie życia człowieka. Coraz częściej słychać głosy, że znajdujemy się u progu rewolucji technicznej, która na zawsze zmieni nasz gatunek, a nawet – jak głoszą przepowiednie -podporządkuje go maszynom lub doprowadzi do jego zagłady.

Biorąc pod uwagę skuteczność nauki i jej sukcesy praktyczne, trudno się dziwić, że naukowy obraz świata został przyjęty jako powszechnie obowiązujący. Mówiąc słowami wybitnego amerykańskiego filozofa Wilfrida Sellarsa, uznano, że nauka „jest miarą wszystkich rzeczy – istniejących, że istnieją, zaś nieistniejących, że ich nie ma”. Naukowy obraz świata – a przynajmniej pewna jego interpretacja, związana ze stanowiskiem nazywanym naturalizmem filozoficznym – może jednak wchodzić w konflikt z potocznym obrazem świata, a także z pewnymi jego obrazami filozoficznymi i teologicznymi. Temu konfliktowi – i próbom ich uniknięcia – poświęcony jest w dużej mierze prezentowany zbiór tekstów. Coś dla siebie znajdą w nim również miłośnicy zagadek filozoficznych i klasyków filozofii.

Zbiór ten stanowi kontynuację opracowanych przez nas w ubiegłym roku 13 podróży filozoficznych. Zamieszczone w nim teksty są lekturą bardziej wymagającą niż artykuły zeszłoroczne, choć nie wątpimy, iż równie wartościową i zajmującą. Ostatni z esejów dotyczy różnicy między starożytnym a współczesnym obrazem moralności, którą ilustruje gniew Achillesa. Mamy nadzieję, że żaden z esejów, które przedkładamy Czytelnikom, nie wywoła aż tak skrajnych emocji i zgubnych skutków, jak te, które dotknęły bohatera Iliady. Przygotowane przez nas teksty mają w zamyśle służyć jedynie przyjaznej i inspirującej wymiany myśli. Słowa poety: „Na każdej wymianie myśli tracę” nie stosują się bowiem, jak wierzymy, do spotkań z dobrymi filozofami.

Spis treści

  • Gottfried Wilhelm Leibniz – Pałac Przeznaczeń 5
  • Tim Maudlin – Czy kosmos jest dostrojony? . . . 6
  • Dean W. Zimmerman – Naukowa kosmologia a problem zła 11
  • Sydney Shoemaker – Czy czas wymaga zmiany? . . . . 13
  • Nick Bostrom – Czy żyjemy w symulacji komputerowej? 16
  • Simon Blackburn – Co wypełnia przestrzeń? 17
  • Konstandinos Kawafis – Itaka 21
  • Timothy Williamson – Czy wszystko jest poznawalne? 22
  • Jan Woleński – W obronie naturalizmu 25
  • Jacek Wojtysiak – Dlaczego nie jestem naturalistą 28
  • Paul Boghossian – Czym jest konstrukcja społeczna? 30
  • Zbigniew Herbert – Modlitwa Pana Cogito -podróżnika 36
  • David Hume – Czy wiara w cuda jest racjonalna? 37
  • Yujin Nagasawa – Nauka a cuda 38
  • Marek Lechniak – Dedukcja, indukcja czy abdukcja (a może redukcja), czyli o logice Sherlocka Holmesa słów kilka 40
  • Giovanni Pico della Mirandola – Człowiek jest jak kameleon 42
  • Alex Byrne – Co wiemy o własnym umyśle? 43
  • Tyler Burge – Czy neuro-paplanina jest właściwą nauką o umyśle?  48
  • Thomas Nagel – Umysł a kosmos 51
  • Roberto Casati i Achille C. Varzi – Plutarch i petunie 52
  • Wojciech Lewandowski – Jedi w warsztacie samochodowym, czyli trzy zasady zarządzania czasem swojego życia 53
  • Robert Nozick – Maszyna przeżyć 55
  • Shelly Kagan – Czy śmierć jest dla Ciebie zła? 56
  • Samuel Scheffler – Doniosłość życia po śmierci. Na poważnie 59
  • Friedrich Nietzsche – O przyjaźni 61
  • Elizabeth Bishop – Ta jedna sztuka 61
  • C.D.C. Reeve – Gniew Achillesa 62
kliknij na grafikę, żeby przeczytać Przewodnik [33 MB]
Logika. Kolejny tom w serii Dydaktyka filozofii

Logika. Kolejny tom w serii Dydaktyka filozofii

Nakładem Wydawnictwa KUL ukazał się kolejny tom w serii Dydaktyka filozofii pt. Logika.

Monografia, wzorem wcześniejszych tomów serii „Dydaktyka Filozofii”, jest próbą ujęcia natury i podstawowych zagadnień logiki w całym bogactwie odniesień filozoficznych i światopoglądowych tej dyscypliny. Jest więc próbą zrozumienia logiki i jej roli w kulturze filozoficznej, teologicznej, intelektualnej. Prezentowany tom ma być pomocą w zrozumieniu natury logiki, jej miejsca wśród nauk oraz jej odniesień filozoficznych i w zakresie niektórych elementów kultury naukowej, w pewnej mierze światopoglądowych. Książka jest podzielona na dwie części omawiające kolejno „Naturę logiki” oraz „Kulturę logiczną”.

Zapraszamy do lektury!

* Logika. Cz. I: Natura logiki

Spis treści

Przedmowa

Przeszłość i współczesność logiki

  • Jan Woleński (WSIZ, Rzeszów), Historia logiki
  • Jacek J. Jadacki (UW), Dzieje logiki polskiej

 

Filozoficzne interpretacje i problemy logiki

Joanna Golińska-Pilarek (UW), Metalogika i jej implikacje filozoficzne
Bożena Czernecka-Rej (KUL), Pluralizm logiczny
Kordula Świętorzecka (UKSW), O tzw. problemie normatywnego charakteru logiki
Stanisław Kiczuk (KUL), Zagadnienie obowiązywalności klasycznego rachunku zdań
Anna Pietryga (UO), Wartości logiczne
Ludwik Borkowski (KUL), Kilka uwag o zasadzie dwuwartościowości i logikach wielowartościowych
Ks. Stanisław Kamiński (KUL), Możliwość prawd koniecznych
Jerzy Kalinowski (KUL), Geneza systemu logiki norm (tłum. ks. Bartłomiej Krzos)
Marek Lechniak (KUL), Teoria przekonań
Ks. Zbigniew Wolak (UPJPII), Logika a wnioskowanie zawodne
Ryszard Kleszcz (UŁ), Logika a krytyczne myślenie

Indeks osobowy

 

** Logika. Cz. II: Kultura logiczna

Spis treści

Miejsce logiki wśród nauk

Andrzej Maryniarczyk SDB (KUL), Trudne związki logiki z metafizyką
Ks. Jan Krokos (UKSW), Logika a ontologia w perspektywie epistemologii
Tomasz Bigaj (UW), Logika a ontologia
Roman Murawski (UAM), Logika a matematyka i filozofia matematyki
Piotr Kulicki (KUL), Rafał Trójczak (KUL), Logika w informatyce i inżynierii wiedzy
Marcin Tkaczyk OFMConv. (KUL), Między logiką a przyrodoznawstwem
Kazimierz Trzęsicki (PWSZ w Suwałkach), Logika a nauki kognitywne
Sławomir Lewandowski (UW), Logika a podstawy nauk prawnych

Logika i język

Joanna Odrowąż-Sypniewska (UW), Semiotyka logiczna
Ks. Robert Kublikowski (KUL), Definicje w logice nieformalnej
Krzysztof Szymanek (UŚ), Błąd logiczny, paradoks
Piotr Łukowski (UŁ), Logika w życiu codziennym

Refleksje dydaktyka

Jerzy Pogonowski (UAM), Jak nauczać logiki formalnej?
Krzysztof A. Wieczorek (UŚ), Cele i metodyka usługowego kursu logiki
Józef Bremer SJ (Akademia Ignatianum), Aktualność logiki Arystotelesa
Marcin Czakon (KUL), Anna Maria Karczewska (KUL), Marcin Tkaczyk OFMConv. (KUL), Kurs logiki

Słowniczek wybranych pojęć logicznych (oprac. ks. Ł. Polkowski)

Indeks osobowy