Marek Lechniak: Logika a źródła filozofii

Marek Lechniak: Logika a źródła filozofii

Logika bywa dziś kojarzona, zwłaszcza przez młodzież „nieskażoną” jeszcze kursem uniwersyteckim, z matematyką, dokładniej zaś – z początkiem licealnego kursu matematyki i pojawiającymi się wtedy tabelami zerojedynkowymi. Tymczasem dyscyplina ta jest dużo starsza od matematyki i sięga samych początków nauki europejskiej, czyli starożytnej Grecji. Już wtedy występowała ona zarówno jako podstawowe narzędzie filozoficznego myślenia, jak i źródło podchwytliwych pytań stawianych przez bystrych Greków oraz zagadek, którymi zabawiano się podczas uczt. Przypomnijmy kilka takich zagadek.

Pierwsza przedstawia się następująco. „Gdy krokodyl porwał dziecko pewnej Egipcjance, ona zaś prosiła go, aby dziecka nie zjadł, tylko jej oddał, krokodyl powiedział: «dobrze niewiasto, żal twój mnie wzruszył, wskażę ci drogę do odzyskania dziecka. Odpowiedz mi na pytanie, czy ci dziecko oddam. Jeśli odpowiesz prawdę, to ci dziecko oddam, a jeśli odpowiesz nieprawdę, to ci dziecka nie oddam». Matka po namyśle odparła: «Ty mi dziecka nie oddasz». Na to krokodyl: «No to dziecko straciłaś. Bo albo rzekłaś prawdę, albo nieprawdę. Jeśli mówiąc, że ja, krokodyl, dziecka ci nie oddam, powiedziałaś prawdę, no to ja ci dziecka nie oddam, bo inaczej nie byłoby prawdą to, co powiedziałaś. A jeśli nieprawdę rzekły twe usta, to wedle umowy, dziecko u mnie zostaje!». Ale matka nie zadowoliła się wyrokiem krokodyla i twierdziła, że dziecko jej się należy, bo, powiada, «jeśli rzekłam prawdę, to wedle umowy, powinieneś dziecko mi oddać, skoro przyrzekłeś, że jeśli powiem prawdę, oddasz mi dziecko. Jeśli zaś nieprawdą jest to, com powiedziała, że nie oddasz mi dziecka, to musisz je oddać, inaczej bowiem nie byłoby nieprawdą, com powiedziała!». Kto ma słuszność: krokodyl czy Egipcjanka?”.

Znane są również inne paradoksy sformułowane przez starożytnych Greków i do dziś spędzające sen z oczu logikom. Do tego dochodzą nowe zagadki, które są poważnie analizowane, na przykład w badaniach nad sztuczną inteligencją, takie choćby jak stara zagadka o kapeluszach. „Trójka przyjaciół: Mietek, Piotr i Zbyszek usiadła w rzędzie w ten sposób, że Mietek widzi Piotra i Zbyszka, Piotr widzi tylko Zbyszka, a Zbyszek nie widzi żadnego z pozostałych. Pokazano im pięć kapeluszy, z których trzy są koloru czerwonego, a dwa koloru białego. Po zawiązaniu im oczu, na głowę każdego włożono kapelusz. Po zdjęciu opaski z oczu na pytanie: Czy możesz powiedzieć, jakiego koloru kapelusz jest na twojej głowie?, najpierw Mietek, a potem Piotr odpowiedzieli, że nie mogą określić koloru swojego kapelusza. Po tych odpowiedziach Zbyszek stwierdził, że zna kolor swojego kapelusza. Jaki kapelusz ma Zbyszek i jak mógł to stwierdzić?”.

Takich historyjek moglibyśmy opowiedzieć więcej. Dowodzą one, że logika może być wielce przydatna w życiu, choć, jak widać, niekoniecznie ma coś wspólnego z matematyką. Dostarcza raczej rozkoszy „łamania głowy”, a logicy jawią się jako ludzie biegli w sztuce myślenia, przed którymi trzeba „mieć się na baczności”.

Jak te historie łączą się z Tygodniem Filozoficznym, szacowną instytucją liczącą blisko sześćdziesiąt lat? I do tematu tegorocznego Tygodnia? Znana jest inna starożytna historyjka, w której jakiś Grek, któremu Zenon z Elei referował swoje dowody niemożliwości ruchu, nie odrzekł nic, tylko wstał i przeszedł parę kroków, żeby wykazać fakt ruchu. Ale Zenon pozostał niewzruszony; wszak udowodnił, że ruch nie jest możliwy, a to, że zmysły nas zwodzą również potrafił udowodnić. Ta anegdota wskazuje na jedno z ważnych źródeł całej filozofii europejskiej. Otóż Grecy bardzo wcześnie odkryli, między innymi dzięki Zenonowi i Parmenidesowi z Elei, że czasem warto w swoich dociekaniach bardziej oprzeć się na tym, co uzasadnione za pomocą racjonalnych dowodów niż na świadectwie zmysłów.

Gdy mówimy o Parmenidesie, trzeba podkreślić jeszcze jeden fakt: można mu przypisać odkrycie, a przynajmniej mistrzowskie zastosowanie schematu wnioskowania reductio ad absurdum. To na nim właśnie – oraz na aksjomacie głoszącym, że byt jest, a niebytu nie ma – opiera się dowód na wiele twierdzeń o własnościach bytu. Łatwo bowiem wykazać, że np. byt jest jeden. Załóżmy, że byt nie jest jeden. Są zatem co najmniej dwa byty albo bytu w ogóle nie ma. Przyjmijmy najpierw, że są co najmniej dwa byty. Cóż jest pomiędzy? Niebyt. Ale niebytu nie ma. Druga opcja głosi, że bytu w ogóle nie ma, czyli jest niebyt. Ale niebytu nie ma. Na podobnej zasadzie można wykazać ciągłość bytu, jego niezmienność – i tak dalej. Roli reductio ad absurdum nie da się przecenić – przekonali się o tym choćby intuicjoniści XX wieku; projekt matematyki bez reductio okazał się znamienny – pozostało w niej niewiele ciekawych twierdzeń. Podobna sytuacja miałaby zapewne miejsce w filozofii.

Arystoteles widział w logice organon (narzędzie) filozofii oraz nauki i posłużył się nim przy tworzeniu taksonomii zwierząt. Nazewnictwo binominalne wraz z leżącą u jego podstaw koncepcją definicji klasycznej wykorzystał potem Karol Linneusz. Józef Maria Bocheński dorzucił do organonu paidagogos (wychowawca: bo uczenie się logiki jest pracą samowychowawczą, rozwijającą sprawności rozumu i chroniącą od błędu) i meros (rzecz: bo rozwiązywanie zagadek logicznych prowadzi do rozwiązania niejednego rzeczowego problemu filozoficznego). Zagadki logiczne, choć pozbawione patosu pytań egzystencjalnych, ukazując rzeczy w innym świetle, budzą zdziwienie nad naturą rzeczywistości i potęgą ludzkiego myślenia. Nie można tu nie wspomnieć o Raymondzie Smullyanie, który taki „zagadkowy” styl uprawiania logiki na nowo ożywił. Ten genialny logik amerykański pokazał, że zagadki mogą być sposobem uprawiania całkiem naukowej logiki. W duchu zagadek Smullyana zrodził się też Konkurs Logiczny […].

 

Marek Lechniak: Logika a źródła filozofii

 

Finaliści IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

16.06.2021, Lublin – Katolicki Uniwersytet Lubelski. Finał IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego
Fot. Tomasz Koryszko/KUL

 

Jakub Mikłasz z II LO im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu, Dawid Ratyński z XIV LO im. Stanisława Staszica w Warszawie i Martyna Kuśmierz z II LO im. Mikołaja Reja w Kraśniku to główni laureaci finałowego etapu IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. 120 uczniów szkół ponadpodstawowych z całej Polski pisało dziś na KUL test wiedzy logicznej. Dziesięciu najlepszych uczestników otrzymało dyplom Laureata Konkursu oraz nagrody książkowe. Najlepsza trójka – indeksy KUL i nagrody rzeczowe.
Spośród blisko 700 zgłoszeń konkursowych do etapu finałowego organizatorzy zakwalifikowali 120 osób, które w Centrum Transferu Wiedzy KUL pisały test finałowy. W oczekiwaniu na wyniki finaliści wraz opiekunami wysłuchali specjalnie przygotowanych prezentacji wykładowców Instytutu Filozofii. Atrakcją był poczęstunek na dziedzińcu uniwersytetu oraz spotkanie z rektorem KUL, ks. prof. Mirosławem Kalinowskim i ambasadorem Peru Alberto Salasem Barahona.
Celem konkursu jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych oraz popularyzacja wiedzy o logice jako nauce o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli, o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń.

Głównym organizatorem konkursu jest Fundacja Rozwoju KUL. Współorganizatorem sprawującym opiekę merytoryczną nad konkursem jest Instytut Filozofii KUL – Katedra Logiki KUL.

Patronem medialnym IX Ogólnopolskiego Konkursu jest czasopismo i portal Filozofuj.

Nagrody książkowe dla Laureatów Konkursu zostały ufundowane przez Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, a także Urząd Miasta Lublin, który równocześnie był głównym sponsorem.

Etap Finałowy IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

 

 

Szanowni Państwo,

Drodzy Nauczyciele i Laureaci
IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego,

 

zapraszamy Państwa do Lublina na Etap finałowy IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego, który odbędzie się 16 czerwca 2021 r. w Centrum Transferu Wiedzy na terenie Kampusu Głównego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Program

  • 09.00-10.00 Recepcja
  • 10.00 Test konkursowy
  • 11.30 Sesja wykładowa
    • Marek Lechniak – Czy schizofrenik myśli logicznie?
    • Andrzej Zykubek – Homo sapiens neanderthalensis
    • Piotr Lipski – Co ma logika do przewidywania przyszłości?
  • 13.00 Przerwa obiadowa
  • 14.00 Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród

 

Jak do nas dojechać?

  • Recepcja – hall Centrum Transferu Wiedzy (CTW)
  • Test konkursowy, wykłady, zakończenie – sala 408 CTW
Ważne informacje dla Laureatów – Uczestników Etapu finałowego

Ważne informacje dla Laureatów – Uczestników Etapu finałowego

 

Szanowni Państwo,
Drodzy Nauczyciele i Laureaci
IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego,

jak już informowaliśmy, zapraszamy Państwa do Lublina na Etap finałowy IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego, który odbędzie się 16 czerwca 2021 r. w Centrum Transferu Wiedzy na terenie Kampusu Głównego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Plan ramowy naszego spotkania wygląda następująco:

  • 09.00-10.00 recepcja
  • 10.00-11.15 test konkursowy
  • 11.30-12.30 mini-sesja wykładowa
  • 13.00-14.00 obiad dla uczestników Konkursu
  • 14.00 ogłoszenie wyników i wręczenie nagród.

Informujemy ponadto, że

Ze względu na panującą epidemię, jak również ze względów organizacyjnych, uprzejmie prosimy Wszystkich Uczestników Etapu Finałowego o wypełnienie formularza uczestnika Etapu Finałowego Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.

Do zobaczenia w Lublinie!

W przypadku pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt emailowy logika@kul.pl lub telefoniczny 505 575 226.

 

dr Andrzej Zykubek

W imieniu Komitetu Organizacyjnego
IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

 

Zapraszamy na LXIII Tydzień Filozoficzny

Szanowni Państwo,
w dniach 10–12 maja odbędzie się w Lublinie kolejna edycja najstarszej w Polsce konferencji ogólnofilozoficznej organizowanej corocznie w sposób ciągły. Tym razem, by w pełni wziąć w niej udział, nie trzeba będzie fizycznie przybywać na Katolicki Uniwersytet Lubelski. 63. Tydzień Filozoficzny odbędzie się, ze względu na pandemię, w formie zdalnej, więc każdy zainteresowany będzie mógł w nim uczestniczyć z domu i razem z prelegentami zastanawiać się nad sporami o prawdę, które są tematem tej edycji konferencji.
Powiedzieć, że istnieje, o czymś, czego nie ma, jest fałszem. Powiedzieć o tym, co jest, że jest, a o tym, czego nie ma, że go nie ma, jest prawdą.
Arystoteles

Na pewnym poziomie ogólności niemal cała filozofia jest sporem o prawdę i dlatego dyskusje o jej naturze, sposobie jej poznania oraz pytania o samo jej istnienie i szczegółowe zastosowania pojęcia prawdy są nieusuwalną częścią dyskusji filozoficznych. Właśnie takim zagadnieniom będzie poświęcony 63. Tydzień Filozoficzny. Pojawią się pytania o niezbędność pojęcia prawdy i jego rolę w nauce, o to, czy nie powinniśmy zrewidować naszego pojmowania prawdziwości w obliczu badań nad zjawiskami kwantowymi oraz rozwoju światów wirtualnych. Prelegenci będą zastanawiać się nad tym, jaki jest związek pomiędzy prawdą a działaniem – pojawią się pytania o to czy fikcjonalizm etyczny pozwala stworzyć etykę niezależną od istnienia prawdziwych sądów etycznych oraz o to, jaką rolę ma w życiu odkrycie jego prawdziwego sensu, a debata o źródłach poznania moralnego będzie ogniskować się wokół kwestii, skąd w ogóle możemy wiedzieć cokolwiek o prawdach moralnych. Dyskutowana będzie wreszcie prawdziwość tez, które prima facie mogą wydawać się oczywiste – debata o tym, czy platonizm jest nominalizmem będzie rzucała wyzwanie popularnemu rozumieniu sporu o uniwersalia, a dysputa o relacji pomiędzy religią a idolatrią będzie dotyczyła tego, czy na pewno poprawnie rozumiemy naturę religii.

W trakcie Tygodnia odbędzie się również wydarzenie specjalne. Sesja popołudniowa w poniedziałek, 10 maja, będzie poświęcona osobie i dorobkowi śp. Ks. Prof. Andrzeja Maryniarczyka, byłego Kierownika Katedry Metafizyki KUL, którego wspólnota akademicka pożegnała kilka miesięcy temu.

Tydzień Filozoficzny jest najstarszą ogólnofilozoficzną konferencją organizowaną w Polsce corocznie w sposób ciągły. Wydarzenie ma charakter popularyzatorski, przeznaczone jest dla szerokiej publiczności, aczkolwiek nie unika też bardziej zaawansowanych tematów. Od 1958 roku Koło Filozoficzne Studentów KUL miało zaszczyt gościć między innymi Romana Ingardena, Tadeusza Czeżowskiego, Karola Wojtyłę, Władysława Tatarkiewicza, Józefa Tischnera, Izydorę Dąbską i wiele innych znamienitych postaci ze świata filozofii oraz nauk pokrewnych.

Konferencja w całości będzie się odbywać na platformie Microsoft Teams, uczestnictwo nie wymaga wcześniejszej rejestracji ani instalacji MS Teams. Pełny program oraz instrukcję dołączania do obrad można znaleźć na stronie wydarzenia na facebooku oraz na stronie www.kul.pl/tydzien.filozoficzny.

Serdecznie zapraszamy!

Spory o prawdę

Program LXIII Tygodnia Filozoficznego

10 maja 2021, poniedziałek

bit.ly/63_tydzien_filozoficzny_poniedzialek

  • 08.00 Msza Święta koncelebrowana w intencji zmarłych Profesorów Wydziału Filozofii (Kościół Akademicki KUL)
  • 09:30 Otwarcie LXIII Tygodnia Filozoficznego
    • Marek Lechniak – Przemówienie Dziekana Wydziału Filozofii KUL
    • Aleksander Trubiłowicz – Przemówienie Prezesa Koła Filozoficznego Studentów KUL
  • 09:45 O niezbędności pojęcia prawdy – Tadeusz Szubka (USz)
  • 11:15 Czy platonizm jest ukrytym nominalizmem? Debata
    • Paweł Rojek (UJ)
    • Marek Piwowarczyk (KUL)

 

Osoba i dzieło śp. ks. prof. Andrzeja Maryniarczyka

bit.ly/63_tydzien_filozoficzny_Andrzej_Maryniarczyk

  • 15:00 Wokół myśli śp. ks. prof. Andrzeja Maryniarczyka

    • Źródła inspiracji refleksji filozoficznej ks. prof. Andrzeja Maryniarczyka – Piotr Mazur (Akademia Ignatianum)
    • Wkład ks. prof. Andrzeja Maryniarczyka w rozwój metafizyki realistycznej – ks. Tomasz Duma (KUL)
  • 17:00 Filozof wpatrzony w naturę i to co boskie
    Prezentacja Księgi Pamiątkowej z okazji Jubileuszu urodzin i pracy naukowej na KUL Księdza Profesora Andrzeja Maryniarczyka SDB – Zbigniew Pańpuch (KUL)
  • 17:30 Osoba i dzieło śp. ks. prof. Andrzeja Maryniarczyka we wspomnieniach współpracowników i uczniów
    • Mistrz i uczeń – współpraca z o. Mieczysławem Albertem Krąpcem – Włodzimierz Dłubacz (KUL)
    • Dorobek naukowy – Zbigniew Pańpuch (KUL)
    • Działalność na Wydziale Filozofii KUL – Monika Komsta (KUL)
    • Współpraca z innymi ośrodkami – Artur Andrzejuk (UKSW)
    • Redaktor Powszechnej Encyklopedii Filozofii – Wojciech Daszkiewicz (KUL)
    • Wydawca dzieł z filozofii klasycznej – Piotr Jaroszyński (KUL)

11 maja 2021, wtorek

bit.ly/63_tydzien_filozoficzny_wtorek

  • 10:00 Fikcjonalizm etyczny – Krzysztof Saja (USz)
  • 11:30 Prawda a rzeczywistość wirtualna – Piotr Lipski (KUL)
  • 15:00 The Purpose of Life – Judith Wolfe (University of St. Andrews) (co-organized by the Thomistic Institute, KUL Chapter)
  • 16:30 Religia a idolatria. Dyskusja nad książką Ireneusza Ziemińskiego pt. „Religia jako idolatria. Esej filozoficzny o nieuchronności elementów idolatrycznych w religii”
    • Ireneusz Ziemiński (USz)
    • Jacek Wojtysiak (KUL)
    • Błażej Gębura (KUL)

12 maja 2021, środa

bit.ly/63_tydzien_filozoficzny_sroda

  • 10:00 Prawda jako adequatio intellectus et rei – cel badań i fundament etosu nauki – Agnieszka Lekka-Kowalik (KUL)
  • 11:30 Logika kwantowa – o. Marcin Tkaczyk (KUL)
  • 15:00 Wokół źródeł poznania moralnego. Debata
    • Artur Szutta (UG)
    • Wojciech Lewandowski (KUL)

 

 

2021_63_tydzien_filozoficzny_program

 

2021_kul_63tf_andrzej_maryniarczyk

 

2021_63_tydzien_filozoficzny_plakat

Poznaliśmy 119 Laureatów Etapu Szkolnego

Poznaliśmy 119 Laureatów Etapu Szkolnego

Szanowni Państwo,

serdecznie dziękujemy za udział w Etapie Szkolnym IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego i gratulujemy uzyskanych świetnych wyników. Laureatami Etapu Szkolnego zostało 119 Uczniów i Uczennic z osiemdziesięciu szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

Właśnie zakończyliśmy prace organizacyjne Etapu Szkolnego i do wszystkich Uczestników wysłaliśmy informacje o ilości zdobytych punktów. Jeśli ktoś z Państwa nie otrzymał od nas informacji drogą mailową prosimy o list na adres logika@kul.pl.

Ze względów epidemicznych Etap finałowy odbędzie się jednak nieco później niż planowaliśmy, ale nie później niż 24. czerwca 2021 r. Jeśli warunki epidemiczne na to pozwolą, odbędzie się on w formie stacjonarnej w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie. O terminie poinformujemy Państwa w oddzielnym mailu – nie później niż na dwa tygodnie przed datą finału.

Wkrótce na naszej stronie i na platformie Moodle opublikujemy drugą część skryptu z materiałem obowiązującym na etapie finałowym.

Jeszcze raz gratulujemy świetnych wyników i ciepło Was pozdrawiamy!

633 uczniów z całej Polski weźmie udział w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym

Na tę informację czekaliśmy bardzo długo i, przyznajemy, warto było czekać.

Otóż zamknęliśmy rejestrację szkół biorących udział w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. I nie ukrywamy, że wyniki rejestracji przeszły nasze najśmielsze pandemiczne oczekiwania, ponieważ do udziału w tegorocznej edycji Konkursu Logicznego zgłosiło się 633. uczniów z 76 szkół ponadpodstawowych z całej Polski.

Uczestnikom I etapu Konkursu udostępniliśmy skrypt, który jest dostępny na stronie https://konkurslogiczny.kul.pl i w serwisie https://logika.kul.pl, a w piątek, 16 kwietnia, wszystkim zarejestrowanym uczestnikom udostępnimy próbną wersję  testu konkursowego. Ze względu na panującą epidemię w tegorocznej edycji Konkursu wprowadziliśmy kilka zmian organizacyjnych. Najważniejszą jest ta, że pierwszy (szkolny) etap IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się w formie ONLINE w dniu 21 kwietnia 2021 r. (środa) w godzinach 09.00-10.00 CET.

Finał konkursu odbędzie się w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie w dniu 13 maja 2021 r. podczas LXIII Tygodnia Filozoficznego.

Jeśli warunki epidemiczne nie pozwolą nam na przeprowadzenie etapu finałowego w dniu 13 maja br., finał przeprowadzimy nieco później, ale nie później niż 25 czerwca br.

Serdecznie zapraszamy!

IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny. Zaproszenie

IX Ogólnopolski Konkurs Logiczny. Zaproszenie

 

Szanowni Państwo,

Wydział Filozofii i Fundacja Rozwoju KUL zapraszają do wzięcia udziału w IX Ogólnopolskim Konkursie Logicznym. Konkurs Logiczny ma charakter unikatowy w skali kraju. Jego celem jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadgimnazjalnych oraz popularyzacja wiedzy o logice jako nauce o sposobach jasnego i ścisłego formułowania myśli, jak i regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń.

Ze względu na panującą epidemię w tegorocznej edycji Konkursu wprowadziliśmy kilka zmian organizacyjnych. Najważniejszą jest ta, że pierwszy (szkolny) etap IX Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się w formie ONLINE w dniu 21 kwietnia 2021 r. (środa) w godzinach 09.00-10.00 CET.

Choć sposób rejestracji szkół się nie zmienił, istotnie zmodyfikowaliśmy sposób rejestracji uczestnictwa uczniów. Szczegółowe informacje organizacyjne znajdują się na naszej stronie konkurslogiczny.kul.pl, a harmonogram działań związanych z Konkursem zamieściliśmy poniżej.

W tej chwili jest już aktywny formularz rejestracji szkół. Wkrótce, o czym poinformujemy, uruchomimy formularz rejestracji uczniów.

Finał konkursu odbędzie się w siedzibie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w Lublinie w dniu 13 maja 2021 r. podczas LXIII Tygodnia Filozoficznego.

Serdecznie zapraszamy!

 

 

VII Konkurs Logiczny. Skrypt. Etap finałowy

Za nami I etap VII Konkursu Logicznego. Mamy nadzieję, że przygoto­wanie się do tego etapu przysporzyło Wam wiele przyjemności intelektualnej i rozszerzyło Waszą wiedzę oraz, przede wszystkim, pomogło ćwiczyć Wasze sprawności logiczne. Niektórzy z Was przeszli ten etap konkursu, kwalifikując się do finału. Innych z Was, choć tym razem się nie udało, zapraszamy już dziś do udziału w konkursie w przyszłym roku.

Niniejszym prezentujemy II część materiałów konkursowych. Stanowi ona rozszerzenie tematyki poruszonej w części I. Tam, jak pamiętacie, zajmowa­liśmy się zadaniami w zakresie klasycznego rachunku zdań. Rachunek ten stanowi podstawę całej logiki klasycznej, dlatego każdy kurs logiki zaczy­na się właśnie od niego. Jednak nie każde rozumowanie da się poprawnie przeprowadzić wyłącznie w oparciu o klasyczny rachunek zdań — nie każde też zadanie możemy rozwiązać wykorzystując wyłącznie wiedzę z zakresu klasycznego rachunku zdań. Dlatego zaprezentujemy tu odrobinę wiedzy z systemów logiki nabudowanych nad klasycznym rachunkiem zdań; innymi słowy, wszystko, czego wcześniej nauczyliście się z logiki, nadal obowiązuje. Podczas testu finałowego możecie więc spodziewać się zadań z zakresu ma­teriału, którego dotyczył etap szkolny wzbogaconego o kilka zadań z zakresu omówionego w niniejszej „książeczce”.

Tak jak w I części materiał podzielimy tu na część teoretyczną, czyli Co każdy logik wiedzieć powinien i część praktyczną, czyli Co każdy logik umieć powinien. A zatem zapraszamy do pracy i, oczywiście, na finał konkursu w kwietniu na KUL!!

Materiały teoretyczne, tak jak poprzednio, zostały oparte na fragmentach podręcznika Elementy logiki dla prawników, zadania zaś pochodzą m. in. ze zbiorów zadań B. Stanosz, W. Marka i J. Onyszkiewicza oraz bardzo pięknego zbiorku zadań napisanego przez Lewisa Carolla (wszystkie informacje w spisie literatury) i świetnego podręcznika R. Purtilla, Logic for Philosophers.

 

 

***

 

Po analizie prac z pierwszego etapu zauważyliśmy, że macie sporo niechęci do uzasadniania swoich twierdzeń. Często wynik jest poprawny, ale brak uzasad­nienia. Ale, jak wiecie z matematyki, sam wynik zadania nie stanowi jeszcze jego rozwiązania. Często od wyniku ważniejsza jest droga, jaką przeszliście. Dlatego zdecydowaliśmy się dodać kilka słów o uzasadnianiu. Jak sformuło­wać uzasadnienie można się uczyć z analizy rozwiązań zadań zawartych w książeczkach R. Smullyana.

 

W niniejszym skrypcie dodaliśmy też fragmencik, który może przydać się Wam na co dzień; chodzi o analizę struktury argumentu oraz prostą meto­dę oceny wartości argumentu, którą zawdzięczamy pracy prof. M. Tokarza. Polecamy!!!

 

 

 

 

VII Konkurs Logiczny-etap finałowy