Oni potrafią logicznie myśleć

 

Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbył się finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Do ostatniego etapu konkursu zakwalifikowało się 156 uczniów, z których 30 zostało laureatami.

autor_Jaroslaw_Czerniak2

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.

Podobnie jak w ubiegłym roku finał był 2-dniowy. W pierwszym uczestnicy wzięli udział w części konkursowo-wykładowej, a w następny dzień odbyły się warsztaty logiczne. Celem konkursu jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych.

– W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, w którym propaguje się wątpliwej wartości idee etyczne i społeczne, dawanie młodzieży solidnych podstaw dla racjonalnego i krytycznego analizowania propozycji myślowych ma znaczenie pierwszorzędne – przyznaje prof. Bożena Czernecka-Rej, dyrektor Instytutu Filozofii KUL.

autor_Maksymilian_Rej2

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.

Logika uczy precyzyjnego myślenia, wzmacnia zdolności analityczne, ćwiczy kreatywność, pomaga wykrywać błędy w rozumowaniu, chroni przed manipulacją i fake newsami, a także zwiększa zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.

– Jest nieoceniona w zarządzaniu i strategii biznesowej, pomaga w negocjacjach i debatach, gdyż rozwija umiejętność skutecznego planowania, zwiększa cierpliwość i wytrwałość. Stanowi podstawę matematyki, informatyki i sztucznej inteligencji. A poza tym to świetna zabawa – podsumowała prof. Czernecka-Rej.

autor_Jaroslaw_Czerniak7

Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.

W etapie szkolnym konkursu wzięło udział w sumie niemal 1200 uczniów ze szkół ponadpodstawowych ze wszystkich województw. Laureaci trzech pierwszych miejsc w finale otrzymali nagrody rzeczowe oraz indeksy na wybrane kierunki: filozofia, retoryka stosowana lub kognitywistyka na KUL. Organizatorem był Instytut Filozofii.

 

Autorzy zdjęć: Maksymilian Rej, Jarosław Czerniak

Laureaci XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

Laureaci XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

Szanowni Państwo,

z wielką przyjemnością prezentujemy listę Laureatów XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego, który odbył się w Lublinie 12 czerwca 2025 r.

Do Etapu Finałowego przystąpiło 156 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Finalistami Konkursu są zwycięzcy etapu szkolnego, który odbył się 10 kwietnia 2025 r. Do tego etapu przystąpiło niemal 1.200 uczniów.

Oto lista Laureatów:

LAUREACI XIII OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU LOGICZNEGO

  1. Hanna Wojciechowska
    I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
  2. Dagna Czubla
    XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
  3. Michał Jarmoc
    II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
  4. Aleksander Olszewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | III | Lublin
  5. Stanisław Nawrocki | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
  6. Szymon Zawada | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
  7. Julia Marchel | I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim | IV | Sokołów Podlaski
  8. Maciej Krzosek | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | IV | Radom
  9. Kamil Januszkiewicz | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
  10. Franciszek Formela | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | II | Lębork
  11. Tomasz Kicek | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
  12. Jan Sikora | Liceum Ogólnokształcące LIFESKILLS nr 1 w Warszawie | IV | Warszawa
  13. Karol Rzeszuto | Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek | III | Rzeszów
  14. Marcin Zasuń | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
  15. Piotr Lecyk | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
  16. Adam Orzeł | Lubelska Szkoła Realna | III | Lublin
  17. Maria Reluga | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  18. Sebastian Ochalik | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
  19. Jakub Wilmański | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  20. Roch Szkudlarek | VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka | III | Łódź
  21. Przemysław Lipiński | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  22. Helena Skubisz | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | II | Tarnów
  23. Oliwier Kwiatkowski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  24. Stanisław Kycia | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  25. Michał Wojewnik | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
  26. Michał Denkiewicz | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  27. Gabriel Daraszkiewicz | Liceum im. Św. Tomasza z Akwinu | III | Józefów
  28. Wojciech Nóżka | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
  29. Filip Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  30. Artur Rogala | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk

 

Serdecznie gratulujemy!

 

Finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Galeria zdjęć

 

Finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Zaproszenie

Szanowni Państwo,

z radością zapraszamy na tegoroczny dwudniowy Finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. W pierwszym dniu – 12 czerwca – podobnie jak w ubiegłych latach będzie miała miejsce część konkursowo-wykładowa. Natomiast 13 czerwca Finalistów Konkursu zapraszamy na Warsztaty logiczne. Na Warsztaty obowiązują zapisy. Na Państwa deklaracje uczestnictwa w Finale czekamy do 9 czerwca br. (link do formularza online).

Ze względów organizacyjnych uprzejmie prosimy o PILNE potwierdzenie uczestnictwa w Etapie Finałowym w Lublinie w dniu 12 czerwca 2025 r. lub informację o rezygnacji z uczestnictwa najpóźniej do poniedziałku, 9 czerwca br. do godz. 9.00. Osoby które nie wypełnią ankiety uczestnika nie będą mogły wziąć udziału w Etapie Finałowym. Nasza prośba dotyczy oczywiście tych osób, które nie wypełniły ankiety uczestnika

Szanowni Państwo,
uprzejmie informujemy, że wręczenie dyplomów finalisty XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się 12 czerwca po Gali Laureatów, która rozpocznie się o godz. 15.30. Całość może potrwać maksymalnie do 16.30.

 

 

Program

Finału XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

12 czerwca 2025

  • 09.00 Recepcja
  • 10.30 Test konkursowy
  • 10.30 Spotkanie dla nauczycieli z organizatorami Konkursu
  • 11.30 Przerwa kawowa
  • 11.45 Sesja wykładowa 1
    • 11.45 prof. Jacek Wojtysiak, Autorytet – analiza logiczna
    • 12.35 prof. Paweł Garbacz, Wiedza maszyn. Od maszyny Turinga do maszyny Gödla
  • 13.30 Przerwa obiadowa
  • 14.30 Sesja wykładowa 2
    • 14.30 prof. Agnieszka Lekka-Kowalik, Logika – tarcza i miecz ludzkiego rozumu
    • 15.15 wystąpienie studentów
    • 15.25 prezentacja czasopisma Filozofuj!
  • 15.30 Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród

 

  • Recepcja – szatnia i hall Centrum Transferu Wiedzy (CTW)
  • Test konkursowy, wykłady, zakończenie – sala 408 CTW
  • Spotkanie dla nauczycieli w czasie testu – sala 113 CTW

 

13 czerwca 2025

  • 9.00-11.00 Warsztaty logiczne
    • Bożena Czernecka-Rej, Dowodzenie – technika czy sztuka? [C-103A]
    • Elżbieta Drozdowska, Metoda drzew analitycznych [C-1039]
    • Jacek Jarocki, Czy sztuczna inteligencja rozumuje logicznie? Kilka uwag o algorytmach biologicznych i cyfrowych [C-115]
    • Marek Lechniak, Myśleć jak Sherlock Holmes, czyli o różnych sposobach rozwiązywania zagadek i uzasadniania twierdzeń [C-114]
    • Piotr Lipski, Czy jeden świat to za mało? O światach możliwych i logikach modalnych [C-115]
      C – Collegium Jana Pawła II

 

 

 

 

Laureaci XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

Finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Galeria zdjęć

Lista Uczniów zakwalifikowanych do Etapu Finałowego XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

 

Lublin, 30 kwietnia 2025 r.

 

Szanowni Państwo,

z wielką przyjemnością  prezentujemy w kolejności alfabetycznej listę Uczniów zakwalifikowanych do Etapu Finałowego XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.

Na Etap Finałowy Konkursu Logicznego, który odbędzie się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. zapraszamy do Lublina, do siedziby Wydziału Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.

Zapraszamy do skorzystania z materiałów, które z pewnością ułatwią Państwu przygotowanie się do Etapu Finałowego. Są to m.in.:

Niebawem prześlemy Państwu komplet informacji organizacyjnych związanych z Etapem Finałowym Konkursu.

Wszystkim Państwu P.T. Uczniom i Opiekunom Uczniów
serdecznie gratulujemy świetnego wyniku i ciepło pozdrawiamy!

 

imię i nazwisko  |  nazwa szkoły  |  klasa  |  miejscowość

  • Natalia Baran | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
  • Wojciech Baran | IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach | III | Katowice
  • Antoni Bednarek | VI liceum ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Radomiu | II | Radom
  • Anna Bieglecka | I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku | I | Płońsk
  • Jakub Biekionis | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
  • Marcel Bludnik | VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka | III | Sosnowiec
  • Filip Bowtruczuk | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Hanna Ciborowska | Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida | III | Mońki
  • Aleksander Cichoń | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Tychach | III | Tychy
  • Damian Ciupa | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | II | Puławy
  • Mikołaj Czaus | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | II | Warszawa
  • Ryszard Czerwiński | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
  • Kacper Czubała | Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej | II | Poznań
  • Dagna Czubla | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
  • Krystian Dabiński | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | V | Radom
  • Ignacy Dalczyński | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
  • Gabriel Daraszkiewicz | Liceum im. Św. Tomasza z Akwinu | III | Józefów
  • Michał Denkiewicz | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Mateusz Długosz | IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach | I | Katowice
  • Emilia Dudek | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
  • Igor Duński | Alternatywne Liceum Ogólnokształcące w Kłodzku | III | Kłodzko
  • Martyna Dziura | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
  • Franciszek Formela | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | II | Lębork
  • Gracja Gacek | I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku | III | Sanok
  • Adrian Gębka | Zespół szkół nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie | IV | Włoszczowa
  • Dawid Gołba | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Wadowicach | IV | Wadowice
  • Szymon Goncikowski | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie | III | Krasnystaw
  • Franciszek Górnicz | Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego | I | Wrocław
  • Jakub Grzegorzewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
  • Dominik Gutowski |  II  |  Technikum Mechaniczne  |  Poznań
  • Karolina Guz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie | II | Szczecin
  • Ernest Gwóźdź | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
  • Jakub Gwóźdź | V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznym im. Andrzeja Struga w Gliwicach | II | Gliwice
  • Aleksandra Hećko | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta | II | Lublin
  • Bartłomiej Jachimiec | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
  • Zuzanna Jagieła | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
  • Piotr Janiec | III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim | III | Piotrków Trybunalski
  • Kamil Januszkiewicz | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
  • Michał Jarmoc | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
  • Zuzanna Jereczek | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
  • Natalia Kaczkowska | Zespół szkół nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie | V | Włoszczowa
  • Natalia Kaczorowska | Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego | I | Wrocław
  • Patrycja Karlak | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Wadowicach | IV | Wadowice
  • Aleksandra Karwowska | IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie | II | Łuków
  • Kornelia Kawecka | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | III | Tomaszów Mazowiecki
  • Tomasz Kicek | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
  • Szymon Kierner | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Filip Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Juliusz Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Nikola Klinginberg | Liceum Ogólnokształcące im. prof. Mariana Zembali | III | Krzepice
  • Joachim Kołodziejski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
  • Daniel Kopacz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | IV | Mielec
  • Maciej Krzosek | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | IV | Radom
  • Karol Kubica | II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta | II | Częstochowa
  • Julia Kuciel | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
  • Hanna Kulhawczuk | XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki | III | Lublin
  • Krzysztof Kulikowski | Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida | II | Mońki
  • Rafał Kuranowski | XLI Liceum Ogólnokształące im. Joachima Lelewela | I | Warszawa
  • Tymon Kurantowicz | Technikum New Technology w Zamościu | II | Zamość
  • Krzysztof Kurzydło | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
  • Kinga Kwaśkiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
  • Szymon Kwiatek | Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki | II | Lublin
  • Oliwier Kwiatkowski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Kordian Kwidziński | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | I | Lębork
  • Stanisław Kycia | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Adam Lasota | II Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | III | Puławy
  • Piotr Lecyk | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
  • Przemysław Lipiński | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Wiktoria Łagoda | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
  • Piotr Łaskarzewski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie | II | Szczecin
  • Martyna Łonyszyn | I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku | III | Sanok
  • Julia Marchel | I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim | IV | Sokołów Podlaski
  • Natalia Matysek | XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki | II | Lublin
  • Amelia Matysik | II Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Rybniku | II | Rybnik
  • Nikola Mazur | Bieszczadzki Zespół Szkół Zawodowych | IV | Ustrzyki Dolne
  • Mikołaj Michałek | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
  • Illia Mostovenko | Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 i II Liceum Ogólnokształcące we Włodawie | II | Włodawa
  • Stanisław Nawrocki | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
  • Wojciech Nóżka | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
  • Sebastian Ochalik | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
  • Justyna Olszewska | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta | III | Lublin
  • Aleksander Olszewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | III | Lublin
  • Adam Orzeł | Lubelska Szkoła Realna | III | Lublin
  • Norbert Orzeł | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Limanowej | III | Limanowa
  • Sławomir Ostrowski | XIV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie | III | Szczecin
  • Danylo Palashchuk | Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Biłgoraju | I | Biłgoraj
  • Jan Paluszek | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
  • Patryk Pastuszuk | I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie | II | Włodawa
  • Paweł Patkowski | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | II | Puławy
  • Gabriela Pawlas | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie | III | Krasnystaw
  • Katarzyna Piątek | Zespół Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki | III | Wałbrzych
  • Agata Piłka | Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu | II | Poznań
  • Bohdana Podzizei | Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu | II | Wrocław
  • Dominik Poprawski | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
  • Michał Porębski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | I | Kraśnik
  • Jakub Prejs | I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Raciborzu | I | Racibórz
  • Damian Prus | II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego | II | Dębica
  • Krystian Pszczóliński | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
  • Alicja Ragan | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
  • Szymon Ramczyk | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
  • Dominika Relich | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
  • Maria Reluga | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Artur Rogala | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk
  • Natalia Różewicz | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
  • Emilia Rygiel | Bieszczadzki Zespół Szkół Zawodowych | IV | Ustrzyki Dolne
  • Karol Rzeszuto | Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek | III | Rzeszów
  • Bartłomiej Siądecki-Szelest | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
  • Jan Sikora | Liceum Ogólnokształcące LIFESKILLS nr 1 w Warszawie | IV | Warszawa
  • Julia Skibniewska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
  • Szymon Skorupski | Technikum New Technology w Zamościu | II | Zamość
  • Helena Skubisz | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | II | Tarnów
  • Iga Skuza | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
  • Natalia Słobodzian | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | II | Warszawa
  • Dawid Sobkiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
  • Monika Sroka | Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach | III | Oleszyce
  • Oliwia Stankiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku | I | Płońsk
  • Hubert Strzelec | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
  • Kacper Sygacz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | I | Kraśnik
  • Mateusz Szczepański | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | I | Tarnów
  • Stanisław Szewczyk | Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Zbigniewa Tylewicza w Poznaniu | III | Poznań
  • Szymon Szkołda | II Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Rybniku | IV | Rybnik
  • Roch Szkudlarek | VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka | III | Łódź
  • Anna Szwichtenberg | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
  • Barbara Szymańska | I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie | III | Włodawa
  • Karolina Świątkowska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | II | Kraśnik
  • Weronika Świątkowska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | IV | Kraśnik
  • Kacper Świerczyński | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
  • Marcin Świetlicki | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
  • Adrian Tchórzewski | IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie | III | Łuków
  • Dominik Tomaszewski | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Tychach | III | Tychy
  • Michał Trzebunia | Powiatowy Zespół nr 10 Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Mikołaja Kopernika w Kętach | IV | Kęty
  • Maciej Turowski | Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II w Kleszczowie | IV | Kleszczów
  • Kacper Urbański | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | III | Warszawa
  • Tymoteusz Wach | II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta | II | Częstochowa
  • Paweł Warchoł | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Zofia Weiss | Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu | III | Poznań
  • Mateusz Wesołowski | XIV Liceum Ogolnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
  • Filip Węglewski | Technikum nr III w Łodzi | IV | Łódź
  • Gabriela Wiatr | Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu | III | Wrocław
  • Paweł Widomski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
  • Jadwiga Wieliczko | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
  • Jakub Wilmanski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
  • Krzysztof Wiśkowski | II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego | III | Tomaszów Mazowiecki
  • Borys Woch | Lubelska Szkoła Realna | II | Lublin
  • Bartłomiej Wojak | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk
  • Hanna Wojciechowska | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
  • Michał Wojewnik | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
  • Maria Wojtyla | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie | II | Kleszczów
  • Maria Wójcicka | VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego | II | Radom
  • Paweł Wróbel | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | I | Lublin
  • Julia Wysmyk | II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego | II | Tomaszów Mazowiecki
  • Michał Zarczuk | Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 i II Liceum Ogólnokształcące | I | Włodawa
  • Marcin Zasuń | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
  • Szymon Zawada | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
  • Stefan Zera | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
  • Szymon Żbikowski | Zespół Szkół nr 1 w Grodzisku Mazowieckim | III | Grodzisk Mazowiecki.

 

Zbiór zadań przygotowujących do etapu finałowego Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego

Logika jest sztuką precyzyjnego myślenia i wyciągania poprawnych wniosków. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się abstrakcyjna i oderwana od codziennego życia, w rzeczywistości otacza nas na każdym kroku – w argumentacji, analizie informacji czy podejmowaniu decyzji. Znajomość zasad logiki pozwala nie tylko unikać błędów w rozumowaniu, ale także skutecznie przekonywać innych i dostrzegać manipulacje w debatach publicznych.

Niniejszy zbiór zadań został przygotowany z myślą o uczniach szkół średnich, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności logiczne w ramach przygotowań do etapu finałowego konkursu logicznego. Obejmuje on szeroki zakres tematyczny, kluczowy dla rozwoju sprawności wnioskowania i analizy logicznej:

  • Klasyczny rachunek zdań – operowanie na zdaniach logicznych i stosowanie spójników logicznych.
  • Teoria zdań kategorycznych – podstawy klasycznego wnioskowania dedukcyjnego.
  • Rachunek zbiorów i relacji – analiza struktur zbiorowych i relacyjnych.
  • Węższy rachunek predykatów – precyzyjne modelowanie zjawisk rzeczywistości.
  • Zagadki logiczne – niestandardowe problemy wymagające kreatywnego myślenia.
  • Teoria dyskusji, błędy logiczne i semiotyczne – nauka argumentowania i prowadzenia racjonalnej debaty. Rozpoznawanie fałszywych argumentów i nieprecyzyjnych definicji.
  • Definicje w logice – sposoby formułowania precyzyjnych i poprawnych definicji.

Zbiór ten ma na celu nie tylko rozwój umiejętności logicznych, ale także dostarczenie wyzwań intelektualnych.

Na końcu książki zamieszczono odpowiedzi do zadań w taki sposób, aby umożliwić samodzielną weryfikację rozwiązań.

Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie nie tylko pomocna w przygotowaniach do konkursu, ale także rozbudzi pasję do logicznego myślenia i analizowania rzeczywistości w sposób precyzyjny i wnikliwy.

Powodzenia!

Zbiór zadań zredagowali: Łukasz Nowakowski i Jan Zdyb

ZBIÓR ZADAŃ XIII OKL – kliknij, aby pobrać pdf

XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny – TEST PRÓBNY

Rozwiąż test próbny (Quiz) – kliknij

Zasady rozwiązywania testu i punktacja:
  • Jest to test wielokrotnego wyboru. W każdym pytaniu wykluczona jest tylko taka możliwość, że żadna odpowiedź nie jest poprawna.
  • Za każde pytanie można otrzymać 0 pkt. lub 1 pkt.
  • Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną otrzymuje się 0 pkt.
  • Za odpowiedź poprawną zostaje przyznany 1 pkt. niezależnie od tego, ile właściwych opcji odpowiedzi jest w danym pytaniu (może być jedna prawdziwa albo dwie prawdziwe, albo trzy prawdziwe, albo cztery). Punkt zostanie przyznany tylko wówczas, gdy zaznaczone są wszystkie i wyłącznie prawdziwe opcje, czyli gdy nie jest zaznaczona żadna błędna odpowiedź.

 

Przypominamy, że to jest test próbny. Ten test możecie rozwiązywać wiele razy. W tym teście nie ma ustawionego limitu czasu.

W teście zastosowano sekwencyjną metodę nawigacji.

Życzymy Wam powodzenia!

Materiały przygotowujace do etapu szkolnego

NET FOR LOGIC

XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny. Zaloguj się lub załóż konto

Etap Szkolny XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego zostanie przeprowadzony online na platformie Moodle. Dlatego każdy uczeń – uczestnik I etapu Konkursu NIEZALEŻNIE OD REJESTRACJI UCZESTNICTWA na stronie https://konkurslogiczny.kul.pl/rejestracja/ powinien samodzielnie założyć dla siebie konto w serwisie logika.kul.pl [https://logika.kul.pl/]. Jeśli uczestnik brał udział w poprzednich edycjach konkursu może skorzystać z dotychczasowego konta.

Podczas rejestracji konta na Twój adres email zostanie wysłany link potwierdzający. Po kliknięciu w link zostaniesz przekierowany ponownie do serwisu Moodle i poproszony/-a o uzupełnienie danych Twojego profilu (uczestnicy podają dane adresowe szkoły włącznie z numerem REGON [Jak uzupełnić dane uczestnika Konkursu?]). Te dane możesz nawet uzupełnić później, tj. po samodzielnym zapisaniu się na kurs 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’.

 

Jak samodzielnie zapisać się na kurs 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’

Jeśli zmodyfikujesz swój profil i zapiszesz zmiany, kliknij w zakładkę Strona główna, a następnie w pole „Dostępne kursy”. Po wybraniu pola 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’ z pewnością zauważysz klawisz umożliwiający samodzielne zapisanie się na ten kurs. Tylko osoby zapisane na kurs ’XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’ będą mogły przystąpić do testu próbnego i testu Etapu Szkolnego Konkursu.

W tej chwili w kursie XIII OKL dostępne są test próbny i informacje o Net for Logic – cyklu webinarów e-learningowych. Warto posłuchać tych wykładów, ponieważ zaprezentowane w nich materiały mogą zostać wykorzystane w Etapie Szkolnym Konkursu.

Jeśli masz jakiejkolwiek trudności z rejestracją napisz do nas na adres logika @ kul.pl.

Serdecznie Cię pozdrawiamy

Organizatorzy konkursu Logicznego

 

Jak uzupełnić dane uczestnika Konkursu?

XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny – TEST PRÓBNY

Jak uzupełnić dane uczestnika Konkursu?

Aktualizacja Twoich danych ma dla nas priorytetowe znaczenie, ponieważ dzięki temu w szkole, w której się uczysz i napiszesz test etapu szkolnego będziemy mogli potwierdzić Twoją tożsamość.

Jak to zrobić?

Zaloguj się do serwisu Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego na stronie https://logika.kul.pl, a następnie postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.

W prawym górnym rogu kliknij na konto użytkownika i rozwiń listę. Wybierz „Profil”, a następnie „Modyfikuj profil”.

Przewiń listę do dołu.

Na dole strony, w sekcji „Inne pola” wpisz REGON (9 cyfr) oraz nazwę Twojej szkoły, wskaż klasę i napisz nazwę miejscowości, w której znajduje się Twoja szkoła.


Numer REGON Twojej szkoły znajdziesz na stronie https://rspo.gov.pl/.

Zapisz wprowadzone dane.

Dziękujemy!

 

 

XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny – TEST PRÓBNY

Materiały przygotowujace do etapu szkolnego

Piotr Lipski: #12. Co pozostanie, gdy wykluczy się to, co nieprawdziwe? O błędzie materialnym i tzw. „błędzie Sherlocka Holmesa”

Piotr Lipski: #12. Co pozostanie, gdy wykluczy się to, co nieprawdziwe? O błędzie materialnym i tzw. „błędzie Sherlocka Holmesa”

Sherlock Holmes był nie tylko świetnym praktykiem, ale także chętnie zajmował się teorią pracy detektywistycznej. Kilkukrotnie wyraźnie formułował zasady, według których – jak sądził – powinno się rozumować. Jedna z takich zasad spotkała się z dość krytycznym przyjęciem.

Zapytajcie Google’a o najbardziej znane cytaty z opowiadań o Holmesie, a na każdej chyba liście, jaką otrzymacie w odpowiedzi, znajdziecie tę oto wypowiedź Sherlocka:

kiedy wyeliminujesz wszystko, co jest niemożliwe, to, co pozostanie, nawet jeżeli jest mało prawdopodobne, musi być prawdą.

Fragment pochodzi z powieści Znak czterech, ale podobnie brzmiącą maksymę Conan Doyle wkładał w usta Sherlocka wielokrotnie także w innych, późniejszych utworach, jak choćby w opowiadaniach Diadem z berylamiPlany Bruce-Partington czy Żołnierz o bladym obliczu. Taka popularność nie może być przypadkowa. Sentencja wyraża ważną zasadę, którą dla wygody będę nazywał regułą Holmesa. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Reguła Holmesa

Przytoczone słowa pojawiają się w szóstym rozdziale Znaku czterech. Sherlock oraz Watson siłą wdzierają się do zaryglowanego od wewnątrz pokoju, w którym znajdują ciało zamordowanego mężczyzny. Przyjaciel Holmesa próbuje zrozumieć, jakim cudem zabójca dostał się do pomieszczenia. Detektyw formułuje omawianą regułę, po czym ciągnie swój wywód:

Wiemy, że nie wszedł przez drzwi, okno lub komin. Wiemy także, że nie mógł być ukryty w pokoju, ponieważ tu nie ma gdzie się ukryć. Którędy w takim razie się dostał?

– Wszedł przez dziurę w dachu! […]

– Oczywiście! Musiał tak właśnie zrobić.

Dżentelmeni eliminują jako nieprawdziwe wszystkie możliwe opcje poza jedną, która siłą rzeczy musi być prawdziwa.

Schemat tego rozumowania – rozumowania według reguły Holmesa – proponuję przedstawić następująco:

 

Schemat reguły Holmesa

Przesłanka 1: A1 lub A2 lub … lub An.

Przesłanka 2: Nieprawda, że A2 i nieprawda, że A3 i … i nieprawda, że An.

Wniosek: A1.

W tym miejscu może ktoś zaprotestować. Przecież Holmes mówi o niemożliwościach i prawdopodobieństwach, a w sugerowanej rekonstrukcji schematu brak tych pojęć. Choć w ogóle włączenie ich do rozważań mogłoby się okazać owocne, w felietonie tym zdecydowałem się je pominąć. Pominięcie jest, jak sądzę, zgodne z duchem tekstu Conan Doyla, za czym przemawia chociażby przytoczony przykład. Bohaterowie stwierdzają, że morderca nie wszedł do pokoju ani przez drzwi, ani przez okno, ani przez komin. Nie stwierdzają, że było niemożliwe, aby wszedł którąś z tych dróg. Odrzucają pewne opcje jako po prostu fałszywe, a nie jako niemożliwe. Ponadto brak powodów, aby ostatni, niewyeliminowany wariant, czyli wejście przez dziurę w dachu, traktować jako szczególnie mało prawdopodobny, zwłaszcza w porównaniu z wykluczonym wejściem przez komin. Wzmianki o niemożliwości i małym prawdopodobieństwie należy potraktować raczej jako zabiegi retoryczne niż istotne komponenty samej zasady. Dodatkowo świadczy o tym jeszcze jeden fakt. W rozdziale pierwszym tej samej powieści Holmes podaje inne, nieco rzadziej cytowane sformułowanie dyskutowanej reguły:

Po wyeliminowaniu wszystkich pozostałych faktów pozostaje wyłącznie jedna możliwość, która na pewno jest prawdziwa.

Tutaj brak już jakichkolwiek wtrętów o niemożliwościach i prawdopodobieństwach. Stąd ostatecznie taki a nie inny kształt zaproponowanego schematu.

Reguła Holmesa a wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia

Schemat reguły Holmesa może się wydać podobny od omawianego poprzednim razem schematu wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (zwanego też wnioskowaniem abdukcyjnym). W obu przypadkach z jakiejś gamy dostępnych opcji wybiera się jedną. Mimo to schematy różnią się dość istotnie i to co najmniej z dwóch powodów.

Po pierwsze, aby alternatywa tworząca pierwszą przesłankę reguły Holmesa okazała się prawdziwa musi ona zawierać wszystkie możliwe opcje. Natomiast wymienione w schemacie wnioskowania abdukcyjnego możliwe wyjaśnienia nie muszą – i w praktyce rzadką są – wszystkimi możliwymi wyjaśnieniami. Rozważa się raczej tylko te w miarę rozsądne. Po drugie, zgodnie z regułą Holmesa do wniosku dochodzi się w sposób negatywny, tzn. eliminując jako nieprawdziwe wszystkie opcje z wyjątkiem jednej. Z kolei w przypadku abdukcji postępowanie jest raczej pozytywne. Skupiamy się na zaletach dostępnych opcji i wybieramy tę najlepszą, zamiast wykazywać fałszywość pozostałych.

Jak pisałem poprzednio, wszystko to sprawia, że rozumowanie abdukcyjne jest rozumowaniem uprawdopodobniającym, nie zaś dedukcyjnym. Nawet najlepsze wyjaśnienie jakiegoś faktu z puli iluś tam rozważanych możliwych wyjaśnień zawsze może się okazać fałszywe. A jak jest w przypadku rozumowań przebiegających według reguły Holmesa?

Czy reguła Holmesa jest regułą dedukcyjną?

Łatwo dostrzeżecie chyba, Czytelnicy, że reguła Holmesa jest regułą dedukcyjną. Jeśli alternatywa kilku zdań jest prawdziwa, a wszystkie jej człony z wyjątkiem jednego są fałszywe, to ten ostatni człon alternatywy musi okazać się prawdziwy. Mówiąc prościej, jeśli znamy wszystkie możliwe warianty jakiejś sytuacji i wiemy, że wszystkie z wyjątkiem jednego nie zachodzą, to możemy być pewni, że ten ostatni zachodzi. Prawdziwość przesłanek gwarantuje prawdziwość wniosku.

O dedukcyjnym charakterze reguły Holmesa można się także przekonać w jeszcze inny sposób. Jeśli ilość dostępnych opcji ograniczona będzie do dwóch (czyli n=2), wówczas reguła Holmesa przybierze następujący kształt:

 

Przesłanka 1: A1 lub A2.

Przesłanka 2: Nieprawda, że A2.

Wniosek: A1.

 

Powyższy schemat przedstawia regułę znaną jako modus tollendo ponens (łac. tryb przez przeczenie twierdzący). Jest to jedna z podstawowych reguł dedukcyjnych. Jak widać jest też szczególnym przypadkiem reguły Holmesa. Tę ostatnią możemy wobec tego uznać po prostu za uogólnienie modus tollendo ponens.

Co jest nie tak z regułą Holmesa?

Okazuje się zatem, że przynajmniej czasami Sherlock rozumuje jednak w sposób dedukcyjny. Wnioskowania przebiegające według reguły Holmesa nie są tymi najbardziej charakterystycznymi dla legendarnego detektywa, tymi, którym poświęcone były dwa poprzednie felietony, ale mimo wszystko są przez niego przeprowadzane.

Fakt, że jakieś rozumowanie przebiega według schematu dedukcyjnego, nie jest wszelako wystarczającym powodem, aby uznać wniosek tego rozumowania za prawdziwy. Może się zdarzyć, że wśród przesłanek rozumowania znajdą się zdania fałszywe. W takim przypadku mówimy o błędzie materialnym, a rozumowanie zawierające przynajmniej jedną fałszywą przesłankę nazywamy niepoprawnym materialnie. Wnioskowi takiego rozumowania nie można oczywiście ufać. Jeśli wychodzimy od fałszywych informacji, to nawet jeśli struktura wnioskowania jest dedukcyjnie poprawna, wniosek może się okazać fałszywy. Może, ale – uwaga – nie musi. Wnioski niektórych rozumowań niepoprawnych materialnie są prawdziwe. Dzieje się tak niejako przypadkiem, niezależnie od przesłanek, jednakże sytuacji takich nie można wykluczyć. To zresztą stanowi źródło problemu. Rozumowania niepoprawne materialnie są bezużyteczne nie dlatego, że ich wnioski są zawsze fałszywe (wiedza, że jakieś zdanie jest fałszywe to zawsze jest już jakaś wiedza), ale właśnie dlatego, że w ich przypadku nigdy nie wiadomo, czy wniosek jest prawdziwy czy fałszywy. Błąd materialny w równej mierze może dotyczyć rozumowań dedukcyjnych, jak i uprawdopodobniających.

Dla zobrazowania opisanych zależności weźmy wzmiankowane wnioskowanie Holmesa i Watsona. Ustaliliśmy, że jest ono dedukcyjne. Jeśli zatem jest dodatkowo poprawne materialnie, czyli jeśli wszystkie jego przesłanki są prawdziwe, to i wniosek jest prawdziwy. Rzeczywiście jeśli wymienione przez Holmesa sposoby dostania się mordercy do pomieszczenia są wszystkimi możliwymi i jeśli poza dziurą w dachu zabójca nie skorzystał z żadnej z nich, to niewątpliwie zabójca wszedł do pomieszczenia właśnie przez tę dziurę. Jeśli jednak okazałoby się, że są jeszcze jakieś inne drogi prowadzące do pokoju (przykładowo tajemne wejście ukryte za regałem) lub gdyby okazało się, że któraś z wyeliminowanych możliwości została odrzucona zbyt pochopnie, wówczas nie można już być pewnym, że zabójca wszedł przez dziurę. Ale nawet wówczas opcji tej nie można wykluczyć i mimo wszystko może się ona okazać prawdziwa.

W przypadku niektórych rozumowań niepoprawnych materialnie fałszywość przesłanki lub przesłanek jest zręcznie ukrywana i może być łatwo przeoczona przez odbiorcę. Pojawiają się głosy – choć przyznać muszę, że raczej w tekstach popularnych niż akademickich – jakoby z regułą Holmesa wiązało się takie właśnie niebezpieczeństwo. Ten szczególny rodzaj defektu otrzymał nawet nazwę „błędu Sherlocka Holmesa” (The Sherlock Holmes FallacyHolmesian Fallacy). Najczęściej polega on na przeoczeniu fałszywości pierwszej przesłanki schematu reguły Holmesa. Rozumujący akceptuje alternatywę kilku wariantów jako zupełną, tzn. wyczerpującą wszystkie możliwe opcje, podczas gdy faktycznie niektóre możliwości zostają pominięte. (Na marginesie dodam, że błąd Holmesa jest podobny do błędu fałszywej alternatywy. Być może nawet jest po prostu jego szczególnym przypadkiem. Więcej o tym ostatnim błędzie możecie przeczytać na łamach „Filozofuj!” w tym miejscu)

W praktyce bardzo trudno jest uwzględnić wszystkie możliwe scenariusze. Nawet Holmesowi, którego zdolność obserwacji dorównywała jego zdolności wnioskowania, zdarzało się przeoczyć niektóre opcje (powyżej wskazałem ukryte za regałem tajemne przejście jako przykład takiego przeoczonego wariantu). Dlatego gdy usłyszycie buńczuczne zapewnienia, że spośród wszystkich możliwości tylko jedna wchodzi w rachubę, krytycznie i spokojnie rozważcie, czy rzeczywiście uwzględniono wszystkie warianty.