Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbył się finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Do ostatniego etapu konkursu zakwalifikowało się 156 uczniów, z których 30 zostało laureatami.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.
Podobnie jak w ubiegłym roku finał był 2-dniowy. W pierwszym uczestnicy wzięli udział w części konkursowo-wykładowej, a w następny dzień odbyły się warsztaty logiczne. Celem konkursu jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych.
– W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, w którym propaguje się wątpliwej wartości idee etyczne i społeczne, dawanie młodzieży solidnych podstaw dla racjonalnego i krytycznego analizowania propozycji myślowych ma znaczenie pierwszorzędne – przyznaje prof. Bożena Czernecka-Rej, dyrektor Instytutu Filozofii KUL.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.
Logika uczy precyzyjnego myślenia, wzmacnia zdolności analityczne, ćwiczy kreatywność, pomaga wykrywać błędy w rozumowaniu, chroni przed manipulacją i fake newsami, a także zwiększa zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.
– Jest nieoceniona w zarządzaniu i strategii biznesowej, pomaga w negocjacjach i debatach, gdyż rozwija umiejętność skutecznego planowania, zwiększa cierpliwość i wytrwałość. Stanowi podstawę matematyki, informatyki i sztucznej inteligencji. A poza tym to świetna zabawa – podsumowała prof. Czernecka-Rej.
Kliknij w zdjęcie, aby przejść do galerii.
W etapie szkolnym konkursu wzięło udział w sumie niemal 1200 uczniów ze szkół ponadpodstawowych ze wszystkich województw. Laureaci trzech pierwszych miejsc w finale otrzymali nagrody rzeczowe oraz indeksy na wybrane kierunki: filozofia, retoryka stosowana lub kognitywistyka na KUL. Organizatorem był Instytut Filozofii.
z wielką przyjemnością prezentujemy listę Laureatów XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego, który odbył się w Lublinie 12 czerwca 2025 r.
Do Etapu Finałowego przystąpiło 156 uczniów ze szkół ponadpodstawowych z całej Polski. Finalistami Konkursu są zwycięzcy etapu szkolnego, który odbył się 10 kwietnia 2025 r. Do tego etapu przystąpiło niemal 1.200 uczniów.
Oto lista Laureatów:
LAUREACI XIII OGÓLNOPOLSKIEGO KONKURSU LOGICZNEGO
Hanna Wojciechowska I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
Dagna Czubla XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
Michał Jarmoc II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
Aleksander Olszewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | III | Lublin
Stanisław Nawrocki | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
Szymon Zawada | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
Julia Marchel | I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim | IV | Sokołów Podlaski
Maciej Krzosek | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | IV | Radom
Kamil Januszkiewicz | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
Franciszek Formela | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | II | Lębork
Tomasz Kicek | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
Jan Sikora | Liceum Ogólnokształcące LIFESKILLS nr 1 w Warszawie | IV | Warszawa
Karol Rzeszuto | Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek | III | Rzeszów
Marcin Zasuń | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
Piotr Lecyk | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
Adam Orzeł | Lubelska Szkoła Realna | III | Lublin
Maria Reluga | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Sebastian Ochalik | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
Jakub Wilmański | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Roch Szkudlarek | VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka | III | Łódź
Przemysław Lipiński | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Helena Skubisz | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | II | Tarnów
Oliwier Kwiatkowski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Stanisław Kycia | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Michał Wojewnik | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
Michał Denkiewicz | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Gabriel Daraszkiewicz | Liceum im. Św. Tomasza z Akwinu | III | Józefów
Wojciech Nóżka | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
Filip Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Artur Rogala | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk
z radością zapraszamy na tegoroczny dwudniowy Finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. W pierwszym dniu – 12 czerwca – podobnie jak w ubiegłych latach będzie miała miejsce część konkursowo-wykładowa. Natomiast 13 czerwca Finalistów Konkursu zapraszamy na Warsztaty logiczne. Na Warsztaty obowiązują zapisy. Na Państwa deklaracje uczestnictwa w Finale czekamy do 9 czerwca br. (link do formularza online).
Ze względów organizacyjnych uprzejmie prosimy o PILNE potwierdzenie uczestnictwa w Etapie Finałowym w Lublinie w dniu 12 czerwca 2025 r. lub informację o rezygnacji z uczestnictwa najpóźniej do poniedziałku, 9 czerwca br. do godz. 9.00. Osoby które nie wypełnią ankiety uczestnika nie będą mogły wziąć udziału w Etapie Finałowym. Nasza prośba dotyczy oczywiście tych osób, które nie wypełniły ankiety uczestnika.
Szanowni Państwo, uprzejmie informujemy, że wręczenie dyplomów finalisty XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego odbędzie się 12 czerwca po Gali Laureatów, która rozpocznie się o godz. 15.30. Całość może potrwać maksymalnie do 16.30.
Program
Finału XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego
12 czerwca 2025
09.00 Recepcja
10.30 Test konkursowy
10.30 Spotkanie dla nauczycieli z organizatorami Konkursu
11.30 Przerwa kawowa
11.45 Sesja wykładowa 1
11.45 prof. Jacek Wojtysiak, Autorytet – analiza logiczna
12.35 prof. Paweł Garbacz, Wiedza maszyn. Od maszyny Turinga do maszyny Gödla
13.30 Przerwa obiadowa
14.30 Sesja wykładowa 2
14.30 prof. Agnieszka Lekka-Kowalik, Logika – tarcza i miecz ludzkiego rozumu
15.15 wystąpienie studentów
15.25 prezentacja czasopisma Filozofuj!
15.30 Ogłoszenie wyników i wręczenie nagród
Recepcja – szatnia i hall Centrum Transferu Wiedzy (CTW)
Test konkursowy, wykłady, zakończenie – sala 408 CTW
Spotkanie dla nauczycieli w czasie testu – sala 113 CTW
13 czerwca 2025
9.00-11.00 Warsztaty logiczne
Bożena Czernecka-Rej, Dowodzenie – technika czy sztuka? [C-103A]
Elżbieta Drozdowska, Metoda drzew analitycznych [C-1039]
Jacek Jarocki, Czy sztuczna inteligencja rozumuje logicznie? Kilka uwag o algorytmach biologicznych i cyfrowych [C-115]
Marek Lechniak, Myśleć jak Sherlock Holmes, czyli o różnych sposobach rozwiązywania zagadek i uzasadniania twierdzeń [C-114]
Piotr Lipski, Czy jeden świat to za mało? O światach możliwych i logikach modalnych [C-115]
C – Collegium Jana Pawła II
z wielką przyjemnością prezentujemy w kolejności alfabetycznej listę Uczniów zakwalifikowanych do Etapu Finałowego XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego.
Na Etap Finałowy Konkursu Logicznego, który odbędzie się w dniach 12-13 czerwca 2025 r. zapraszamy do Lublina, do siedziby Wydziału Filozofii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Zapraszamy do skorzystania z materiałów, które z pewnością ułatwią Państwu przygotowanie się do Etapu Finałowego. Są to m.in.:
Niebawem prześlemy Państwu komplet informacji organizacyjnych związanych z Etapem Finałowym Konkursu.
Wszystkim Państwu P.T. Uczniom i Opiekunom Uczniów serdecznie gratulujemy świetnego wyniku i ciepło pozdrawiamy!
imię i nazwisko | nazwa szkoły | klasa | miejscowość
Natalia Baran | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
Wojciech Baran | IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach | III | Katowice
Antoni Bednarek | VI liceum ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Radomiu | II | Radom
Anna Bieglecka | I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku | I | Płońsk
Jakub Biekionis | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
Marcel Bludnik | VI Liceum Ogólnokształcące im. Janusza Korczaka | III | Sosnowiec
Filip Bowtruczuk | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Hanna Ciborowska | Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida | III | Mońki
Aleksander Cichoń | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Tychach | III | Tychy
Damian Ciupa | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | II | Puławy
Mikołaj Czaus | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | II | Warszawa
Ryszard Czerwiński | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
Kacper Czubała | Zespół Szkół Mechanicznych im. Komisji Edukacji Narodowej | II | Poznań
Dagna Czubla | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
Krystian Dabiński | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | V | Radom
Ignacy Dalczyński | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
Gabriel Daraszkiewicz | Liceum im. Św. Tomasza z Akwinu | III | Józefów
Michał Denkiewicz | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Mateusz Długosz | IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka w Katowicach | I | Katowice
Emilia Dudek | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
Igor Duński | Alternatywne Liceum Ogólnokształcące w Kłodzku | III | Kłodzko
Martyna Dziura | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
Franciszek Formela | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | II | Lębork
Gracja Gacek | I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku | III | Sanok
Adrian Gębka | Zespół szkół nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie | IV | Włoszczowa
Dawid Gołba | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Wadowicach | IV | Wadowice
Szymon Goncikowski | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie | III | Krasnystaw
Franciszek Górnicz | Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego | I | Wrocław
Jakub Grzegorzewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
Dominik Gutowski | II | Technikum Mechaniczne | Poznań
Karolina Guz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie | II | Szczecin
Ernest Gwóźdź | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
Jakub Gwóźdź | V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznym im. Andrzeja Struga w Gliwicach | II | Gliwice
Aleksandra Hećko | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta | II | Lublin
Bartłomiej Jachimiec | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
Zuzanna Jagieła | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
Piotr Janiec | III Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Piotrkowie Trybunalskim | III | Piotrków Trybunalski
Kamil Januszkiewicz | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
Michał Jarmoc | II Liceum Ogólnokształcące im. Księżnej Anny z Sapiehów Jabłonowskiej w Białymstoku | IV | Białystok
Zuzanna Jereczek | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
Natalia Kaczkowska | Zespół szkół nr 2 im. Hetmana Stefana Czarnieckiego we Włoszczowie | V | Włoszczowa
Natalia Kaczorowska | Liceum Ogólnokształcące nr IX im. Juliusza Słowackiego | I | Wrocław
Patrycja Karlak | Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Nr 1 w Wadowicach | IV | Wadowice
Aleksandra Karwowska | IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie | II | Łuków
Kornelia Kawecka | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | III | Tomaszów Mazowiecki
Tomasz Kicek | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
Szymon Kierner | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Filip Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Juliusz Klim | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Nikola Klinginberg | Liceum Ogólnokształcące im. prof. Mariana Zembali | III | Krzepice
Joachim Kołodziejski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
Daniel Kopacz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | IV | Mielec
Maciej Krzosek | Zespół Szkół Elektronicznych im. Bohaterów Westerplatte w Radomiu | IV | Radom
Karol Kubica | II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta | II | Częstochowa
Julia Kuciel | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
Hanna Kulhawczuk | XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki | III | Lublin
Krzysztof Kulikowski | Liceum Ogólnokształcące im. Cypriana Kamila Norwida | II | Mońki
Rafał Kuranowski | XLI Liceum Ogólnokształące im. Joachima Lelewela | I | Warszawa
Tymon Kurantowicz | Technikum New Technology w Zamościu | II | Zamość
Krzysztof Kurzydło | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
Kinga Kwaśkiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
Szymon Kwiatek | Zespół Szkół Transportowo-Komunikacyjnych im. Tadeusza Kościuszki | II | Lublin
Oliwier Kwiatkowski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Kordian Kwidziński | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | I | Lębork
Stanisław Kycia | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Adam Lasota | II Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | III | Puławy
Piotr Lecyk | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
Przemysław Lipiński | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Wiktoria Łagoda | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
Piotr Łaskarzewski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie | II | Szczecin
Martyna Łonyszyn | I Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Sanoku | III | Sanok
Julia Marchel | I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Sokołowie Podlaskim | IV | Sokołów Podlaski
Natalia Matysek | XXI Liceum Ogólnokształcące im. św. Stanisława Kostki | II | Lublin
Amelia Matysik | II Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Rybniku | II | Rybnik
Nikola Mazur | Bieszczadzki Zespół Szkół Zawodowych | IV | Ustrzyki Dolne
Mikołaj Michałek | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
Illia Mostovenko | Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 i II Liceum Ogólnokształcące we Włodawie | II | Włodawa
Stanisław Nawrocki | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
Wojciech Nóżka | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
Sebastian Ochalik | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika w Mielcu | II | Mielec
Justyna Olszewska | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Zbigniewa Herberta | III | Lublin
Aleksander Olszewski | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | III | Lublin
Adam Orzeł | Lubelska Szkoła Realna | III | Lublin
Norbert Orzeł | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Orkana w Limanowej | III | Limanowa
Sławomir Ostrowski | XIV Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi w Szczecinie | III | Szczecin
Danylo Palashchuk | Zespół Szkół Zawodowych i Ogólnokształcących w Biłgoraju | I | Biłgoraj
Jan Paluszek | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
Patryk Pastuszuk | I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie | II | Włodawa
Paweł Patkowski | Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Puławach | II | Puławy
Gabriela Pawlas | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Jagiełły w Krasnymstawie | III | Krasnystaw
Katarzyna Piątek | Zespół Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki | III | Wałbrzych
Agata Piłka | Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu | II | Poznań
Bohdana Podzizei | Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu | II | Wrocław
Dominik Poprawski | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
Michał Porębski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | I | Kraśnik
Jakub Prejs | I Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kasprowicza w Raciborzu | I | Racibórz
Damian Prus | II Liceum Ogólnokształcące im. ks. Jana Twardowskiego | II | Dębica
Krystian Pszczóliński | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
Alicja Ragan | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
Szymon Ramczyk | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
Dominika Relich | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
Maria Reluga | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Artur Rogala | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk
Natalia Różewicz | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
Emilia Rygiel | Bieszczadzki Zespół Szkół Zawodowych | IV | Ustrzyki Dolne
Karol Rzeszuto | Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II Sióstr Prezentek | III | Rzeszów
Bartłomiej Siądecki-Szelest | Zespół Szkół Technicznych im. gen. Zygmunta Bohusza-Szyszko | III | Chełm
Jan Sikora | Liceum Ogólnokształcące LIFESKILLS nr 1 w Warszawie | IV | Warszawa
Julia Skibniewska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
Szymon Skorupski | Technikum New Technology w Zamościu | II | Zamość
Helena Skubisz | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | II | Tarnów
Iga Skuza | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
Natalia Słobodzian | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | II | Warszawa
Dawid Sobkiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Jarosława Dąbrowskiego w Tomaszowie Mazowieckim | IV | Tomaszów Mazowiecki
Monika Sroka | Zespół Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego w Oleszycach | III | Oleszyce
Oliwia Stankiewicz | I Liceum Ogólnokształcące im. Henryka Sienkiewicza w Płońsku | I | Płońsk
Hubert Strzelec | Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Wrocławskiej | II | Wrocław
Kacper Sygacz | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | I | Kraśnik
Mateusz Szczepański | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | I | Tarnów
Stanisław Szewczyk | Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej im. Zbigniewa Tylewicza w Poznaniu | III | Poznań
Szymon Szkołda | II Liceum Ogólnokształcące im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Rybniku | IV | Rybnik
Roch Szkudlarek | VIII Liceum Ogólnokształcące im. Adama Asnyka | III | Łódź
Anna Szwichtenberg | I Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego w Lęborku | III | Lębork
Barbara Szymańska | I Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Kościuszki we Włodawie | III | Włodawa
Karolina Świątkowska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | II | Kraśnik
Weronika Świątkowska | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | IV | Kraśnik
Kacper Świerczyński | Zespół Szkół Zawodowych im. Eugeniusza Kwiatkowskiego w Dębicy | I | Dębica
Marcin Świetlicki | I Liceum Ogólnokształcące im. Władysława Broniewskiego w Świdniku | II | Świdnik
Adrian Tchórzewski | IV Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Łukowie | III | Łuków
Dominik Tomaszewski | II Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Integracyjnymi im. Cypriana Kamila Norwida w Tychach | III | Tychy
Michał Trzebunia | Powiatowy Zespół nr 10 Szkół Mechaniczno-Elektrycznych im. Mikołaja Kopernika w Kętach | IV | Kęty
Maciej Turowski | Technikum Nowoczesnych Technologii im. Jana Pawła II w Kleszczowie | IV | Kleszczów
Kacper Urbański | II Społeczne Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Międzynarodowymi im. Pawła Jasienicy Społecznego Towarzystwa Oświatowego | III | Warszawa
Tymoteusz Wach | II Liceum Ogólnokształcące im. Romualda Traugutta | II | Częstochowa
Paweł Warchoł | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Zofia Weiss | Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu | III | Poznań
Mateusz Wesołowski | XIV Liceum Ogolnokształcące im. Stanisława Staszica | IV | Warszawa
Filip Węglewski | Technikum nr III w Łodzi | IV | Łódź
Gabriela Wiatr | Liceum Ogólnokształcące nr VIII im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu | III | Wrocław
Paweł Widomski | II Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Reja w Kraśniku | III | Kraśnik
Jadwiga Wieliczko | II Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja w Wałbrzychu | III | Wałbrzych
Jakub Wilmanski | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | I | Warszawa
Krzysztof Wiśkowski | II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego | III | Tomaszów Mazowiecki
Borys Woch | Lubelska Szkoła Realna | II | Lublin
Bartłomiej Wojak | Zespół Szkół Technicznych im. Tadeusza Kościuszki w Leżajsku | IV | Leżajsk
Hanna Wojciechowska | I Liceum Ogólnokształcące im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie | III | Tarnów
Michał Wojewnik | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | II | Warszawa
Maria Wojtyla | Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Kleszczowie | II | Kleszczów
Maria Wójcicka | VI Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Jana Kochanowskiego | II | Radom
Paweł Wróbel | I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Lublinie | I | Lublin
Julia Wysmyk | II Liceum Ogólnokształcące im. Stefana Żeromskiego | II | Tomaszów Mazowiecki
Michał Zarczuk | Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 i II Liceum Ogólnokształcące | I | Włodawa
Marcin Zasuń | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
Szymon Zawada | XIV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica | III | Warszawa
Stefan Zera | XXVII Liceum Ogólnokształcące im. Tadeusza Czackiego | IV | Warszawa
Szymon Żbikowski | Zespół Szkół nr 1 w Grodzisku Mazowieckim | III | Grodzisk Mazowiecki.
Logika jest sztuką precyzyjnego myślenia i wyciągania poprawnych wniosków. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się abstrakcyjna i oderwana od codziennego życia, w rzeczywistości otacza nas na każdym kroku – w argumentacji, analizie informacji czy podejmowaniu decyzji. Znajomość zasad logiki pozwala nie tylko unikać błędów w rozumowaniu, ale także skutecznie przekonywać innych i dostrzegać manipulacje w debatach publicznych.
Niniejszy zbiór zadań został przygotowany z myślą o uczniach szkół średnich, którzy pragną doskonalić swoje umiejętności logiczne w ramach przygotowań do etapu finałowego konkursu logicznego. Obejmuje on szeroki zakres tematyczny, kluczowy dla rozwoju sprawności wnioskowania i analizy logicznej:
Klasyczny rachunek zdań – operowanie na zdaniach logicznych i stosowanie spójników logicznych.
Teoria zdań kategorycznych – podstawy klasycznego wnioskowania dedukcyjnego.
Rachunek zbiorów i relacji – analiza struktur zbiorowych i relacyjnych.
Zagadki logiczne – niestandardowe problemy wymagające kreatywnego myślenia.
Teoria dyskusji, błędy logiczne i semiotyczne – nauka argumentowania i prowadzenia racjonalnej debaty. Rozpoznawanie fałszywych argumentów i nieprecyzyjnych definicji.
Definicje w logice – sposoby formułowania precyzyjnych i poprawnych definicji.
Zbiór ten ma na celu nie tylko rozwój umiejętności logicznych, ale także dostarczenie wyzwań intelektualnych.
Na końcu książki zamieszczono odpowiedzi do zadań w taki sposób, aby umożliwić samodzielną weryfikację rozwiązań.
Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie nie tylko pomocna w przygotowaniach do konkursu, ale także rozbudzi pasję do logicznego myślenia i analizowania rzeczywistości w sposób precyzyjny i wnikliwy.
Powodzenia!
Zbiór zadań zredagowali: Łukasz Nowakowski i Jan Zdyb
Jest to test wielokrotnego wyboru. W każdym pytaniu wykluczona jest tylko taka możliwość, że żadna odpowiedź nie jest poprawna.
Za każde pytanie można otrzymać 0 pkt. lub 1 pkt.
Za brak odpowiedzi lub odpowiedź błędną otrzymuje się 0 pkt.
Za odpowiedź poprawną zostaje przyznany 1 pkt. niezależnie od tego, ile właściwych opcji odpowiedzi jest w danym pytaniu (może być jedna prawdziwa albo dwie prawdziwe, albo trzy prawdziwe, albo cztery). Punkt zostanie przyznany tylko wówczas, gdy zaznaczone są wszystkie i wyłącznie prawdziwe opcje, czyli gdy nie jest zaznaczona żadna błędna odpowiedź.
Przypominamy, że to jest test próbny. Ten test możecie rozwiązywać wiele razy. W tym teście nie ma ustawionego limitu czasu.
W teście zastosowano sekwencyjną metodę nawigacji.
Etap Szkolny XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego zostanie przeprowadzony online na platformie Moodle. Dlatego każdy uczeń – uczestnik I etapu Konkursu NIEZALEŻNIE OD REJESTRACJI UCZESTNICTWA na stronie https://konkurslogiczny.kul.pl/rejestracja/ powinien samodzielnie założyć dla siebie konto w serwisie logika.kul.pl [https://logika.kul.pl/]. Jeśli uczestnik brał udział w poprzednich edycjach konkursu może skorzystać z dotychczasowego konta.
Podczas rejestracji konta na Twój adres email zostanie wysłany link potwierdzający. Po kliknięciu w link zostaniesz przekierowany ponownie do serwisu Moodle i poproszony/-a o uzupełnienie danych Twojego profilu (uczestnicy podają dane adresowe szkoły włącznie z numerem REGON [Jak uzupełnić dane uczestnika Konkursu?]). Te dane możesz nawet uzupełnić później, tj. po samodzielnym zapisaniu się na kurs 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’.
Jak samodzielnie zapisać się na kurs 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’
Jeśli zmodyfikujesz swój profil i zapiszesz zmiany, kliknij w zakładkę Strona główna, a następnie w pole „Dostępne kursy”. Po wybraniu pola 'XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’ z pewnością zauważysz klawisz umożliwiający samodzielne zapisanie się na ten kurs. Tylko osoby zapisane na kurs ’XIII Ogólnopolski Konkurs Logiczny’ będą mogły przystąpić do testu próbnego i testu Etapu Szkolnego Konkursu.
W tej chwili w kursie XIII OKL dostępne są test próbny i informacje o Net for Logic – cyklu webinarów e-learningowych. Warto posłuchać tych wykładów, ponieważ zaprezentowane w nich materiały mogą zostać wykorzystane w Etapie Szkolnym Konkursu.
Jeśli masz jakiejkolwiek trudności z rejestracją napisz do nas na adres logika @ kul.pl.
Uczestniku Konkursu, jeśli założyłe(-a)ś konto w serwisie logika.kul.pl, bardzo prosimy, uzupełnij Twoje dane o szkole, w której się uczysz.
Aktualizacja Twoich danych ma dla nas priorytetowe znaczenie, ponieważ dzięki temu w szkole, w której się uczysz i napiszesz test etapu szkolnego będziemy mogli potwierdzić Twoją tożsamość.
Jak to zrobić?
Zaloguj się do serwisu Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego na stronie https://logika.kul.pl, a następnie postępuj zgodnie z poniższą instrukcją.
W prawym górnym rogu kliknij na konto użytkownika i rozwiń listę. Wybierz „Profil”, a następnie „Modyfikuj profil”.
Przewiń listę do dołu.
Na dole strony, w sekcji „Inne pola” wpisz REGON (9 cyfr) oraz nazwę Twojej szkoły, wskaż klasę i napisz nazwę miejscowości, w której znajduje się Twoja szkoła.
Sherlock Holmes był nie tylko świetnym praktykiem, ale także chętnie zajmował się teorią pracy detektywistycznej. Kilkukrotnie wyraźnie formułował zasady, według których – jak sądził – powinno się rozumować. Jedna z takich zasad spotkała się z dość krytycznym przyjęciem.
Zapytajcie Google’a o najbardziej znane cytaty z opowiadań o Holmesie, a na każdej chyba liście, jaką otrzymacie w odpowiedzi, znajdziecie tę oto wypowiedź Sherlocka:
kiedy wyeliminujesz wszystko, co jest niemożliwe, to, co pozostanie, nawet jeżeli jest mało prawdopodobne, musi być prawdą.
Fragment pochodzi z powieści Znak czterech, ale podobnie brzmiącą maksymę Conan Doyle wkładał w usta Sherlocka wielokrotnie także w innych, późniejszych utworach, jak choćby w opowiadaniach Diadem z berylami, Plany Bruce-Partington czy Żołnierz o bladym obliczu. Taka popularność nie może być przypadkowa. Sentencja wyraża ważną zasadę, którą dla wygody będę nazywał regułą Holmesa. Przyjrzyjmy się jej bliżej.
Reguła Holmesa
Przytoczone słowa pojawiają się w szóstym rozdziale Znaku czterech. Sherlock oraz Watson siłą wdzierają się do zaryglowanego od wewnątrz pokoju, w którym znajdują ciało zamordowanego mężczyzny. Przyjaciel Holmesa próbuje zrozumieć, jakim cudem zabójca dostał się do pomieszczenia. Detektyw formułuje omawianą regułę, po czym ciągnie swój wywód:
Wiemy, że nie wszedł przez drzwi, okno lub komin. Wiemy także, że nie mógł być ukryty w pokoju, ponieważ tu nie ma gdzie się ukryć. Którędy w takim razie się dostał?
– Wszedł przez dziurę w dachu! […]
– Oczywiście! Musiał tak właśnie zrobić.
Dżentelmeni eliminują jako nieprawdziwe wszystkie możliwe opcje poza jedną, która siłą rzeczy musi być prawdziwa.
Schemat tego rozumowania – rozumowania według reguły Holmesa – proponuję przedstawić następująco:
Schemat reguły Holmesa
Przesłanka 1: A1 lub A2 lub … lub An.
Przesłanka 2: Nieprawda, że A2 i nieprawda, że A3 i … i nieprawda, że An.
Wniosek: A1.
W tym miejscu może ktoś zaprotestować. Przecież Holmes mówi o niemożliwościach i prawdopodobieństwach, a w sugerowanej rekonstrukcji schematu brak tych pojęć. Choć w ogóle włączenie ich do rozważań mogłoby się okazać owocne, w felietonie tym zdecydowałem się je pominąć. Pominięcie jest, jak sądzę, zgodne z duchem tekstu Conan Doyla, za czym przemawia chociażby przytoczony przykład. Bohaterowie stwierdzają, że morderca nie wszedł do pokoju ani przez drzwi, ani przez okno, ani przez komin. Nie stwierdzają, że było niemożliwe, aby wszedł którąś z tych dróg. Odrzucają pewne opcje jako po prostu fałszywe, a nie jako niemożliwe. Ponadto brak powodów, aby ostatni, niewyeliminowany wariant, czyli wejście przez dziurę w dachu, traktować jako szczególnie mało prawdopodobny, zwłaszcza w porównaniu z wykluczonym wejściem przez komin. Wzmianki o niemożliwości i małym prawdopodobieństwie należy potraktować raczej jako zabiegi retoryczne niż istotne komponenty samej zasady. Dodatkowo świadczy o tym jeszcze jeden fakt. W rozdziale pierwszym tej samej powieści Holmes podaje inne, nieco rzadziej cytowane sformułowanie dyskutowanej reguły:
Po wyeliminowaniu wszystkich pozostałych faktów pozostaje wyłącznie jedna możliwość, która na pewno jest prawdziwa.
Tutaj brak już jakichkolwiek wtrętów o niemożliwościach i prawdopodobieństwach. Stąd ostatecznie taki a nie inny kształt zaproponowanego schematu.
Reguła Holmesa a wnioskowanie do najlepszego wyjaśnienia
Schemat reguły Holmesa może się wydać podobny od omawianego poprzednim razem schematu wnioskowania do najlepszego wyjaśnienia (zwanego też wnioskowaniem abdukcyjnym). W obu przypadkach z jakiejś gamy dostępnych opcji wybiera się jedną. Mimo to schematy różnią się dość istotnie i to co najmniej z dwóch powodów.
Po pierwsze, aby alternatywa tworząca pierwszą przesłankę reguły Holmesa okazała się prawdziwa musi ona zawierać wszystkie możliwe opcje. Natomiast wymienione w schemacie wnioskowania abdukcyjnego możliwe wyjaśnienia nie muszą – i w praktyce rzadką są – wszystkimi możliwymi wyjaśnieniami. Rozważa się raczej tylko te w miarę rozsądne. Po drugie, zgodnie z regułą Holmesa do wniosku dochodzi się w sposób negatywny, tzn. eliminując jako nieprawdziwe wszystkie opcje z wyjątkiem jednej. Z kolei w przypadku abdukcji postępowanie jest raczej pozytywne. Skupiamy się na zaletach dostępnych opcji i wybieramy tę najlepszą, zamiast wykazywać fałszywość pozostałych.
Jak pisałem poprzednio, wszystko to sprawia, że rozumowanie abdukcyjne jest rozumowaniem uprawdopodobniającym, nie zaś dedukcyjnym. Nawet najlepsze wyjaśnienie jakiegoś faktu z puli iluś tam rozważanych możliwych wyjaśnień zawsze może się okazać fałszywe. A jak jest w przypadku rozumowań przebiegających według reguły Holmesa?
Czy reguła Holmesa jest regułą dedukcyjną?
Łatwo dostrzeżecie chyba, Czytelnicy, że reguła Holmesa jest regułą dedukcyjną. Jeśli alternatywa kilku zdań jest prawdziwa, a wszystkie jej człony z wyjątkiem jednego są fałszywe, to ten ostatni człon alternatywy musi okazać się prawdziwy. Mówiąc prościej, jeśli znamy wszystkie możliwe warianty jakiejś sytuacji i wiemy, że wszystkie z wyjątkiem jednego nie zachodzą, to możemy być pewni, że ten ostatni zachodzi. Prawdziwość przesłanek gwarantuje prawdziwość wniosku.
O dedukcyjnym charakterze reguły Holmesa można się także przekonać w jeszcze inny sposób. Jeśli ilość dostępnych opcji ograniczona będzie do dwóch (czyli n=2), wówczas reguła Holmesa przybierze następujący kształt:
Przesłanka 1: A1 lub A2.
Przesłanka 2: Nieprawda, że A2.
Wniosek: A1.
Powyższy schemat przedstawia regułę znaną jako modus tollendo ponens (łac. tryb przez przeczenie twierdzący). Jest to jedna z podstawowych reguł dedukcyjnych. Jak widać jest też szczególnym przypadkiem reguły Holmesa. Tę ostatnią możemy wobec tego uznać po prostu za uogólnienie modus tollendo ponens.
Co jest nie tak z regułą Holmesa?
Okazuje się zatem, że przynajmniej czasami Sherlock rozumuje jednak w sposób dedukcyjny. Wnioskowania przebiegające według reguły Holmesa nie są tymi najbardziej charakterystycznymi dla legendarnego detektywa, tymi, którym poświęcone były dwa poprzednie felietony, ale mimo wszystko są przez niego przeprowadzane.
Fakt, że jakieś rozumowanie przebiega według schematu dedukcyjnego, nie jest wszelako wystarczającym powodem, aby uznać wniosek tego rozumowania za prawdziwy. Może się zdarzyć, że wśród przesłanek rozumowania znajdą się zdania fałszywe. W takim przypadku mówimy o błędzie materialnym, a rozumowanie zawierające przynajmniej jedną fałszywą przesłankę nazywamy niepoprawnym materialnie. Wnioskowi takiego rozumowania nie można oczywiście ufać. Jeśli wychodzimy od fałszywych informacji, to nawet jeśli struktura wnioskowania jest dedukcyjnie poprawna, wniosek może się okazać fałszywy. Może, ale – uwaga – nie musi. Wnioski niektórych rozumowań niepoprawnych materialnie są prawdziwe. Dzieje się tak niejako przypadkiem, niezależnie od przesłanek, jednakże sytuacji takich nie można wykluczyć. To zresztą stanowi źródło problemu. Rozumowania niepoprawne materialnie są bezużyteczne nie dlatego, że ich wnioski są zawsze fałszywe (wiedza, że jakieś zdanie jest fałszywe to zawsze jest już jakaś wiedza), ale właśnie dlatego, że w ich przypadku nigdy nie wiadomo, czy wniosek jest prawdziwy czy fałszywy. Błąd materialny w równej mierze może dotyczyć rozumowań dedukcyjnych, jak i uprawdopodobniających.
Dla zobrazowania opisanych zależności weźmy wzmiankowane wnioskowanie Holmesa i Watsona. Ustaliliśmy, że jest ono dedukcyjne. Jeśli zatem jest dodatkowo poprawne materialnie, czyli jeśli wszystkie jego przesłanki są prawdziwe, to i wniosek jest prawdziwy. Rzeczywiście jeśli wymienione przez Holmesa sposoby dostania się mordercy do pomieszczenia są wszystkimi możliwymi i jeśli poza dziurą w dachu zabójca nie skorzystał z żadnej z nich, to niewątpliwie zabójca wszedł do pomieszczenia właśnie przez tę dziurę. Jeśli jednak okazałoby się, że są jeszcze jakieś inne drogi prowadzące do pokoju (przykładowo tajemne wejście ukryte za regałem) lub gdyby okazało się, że któraś z wyeliminowanych możliwości została odrzucona zbyt pochopnie, wówczas nie można już być pewnym, że zabójca wszedł przez dziurę. Ale nawet wówczas opcji tej nie można wykluczyć i mimo wszystko może się ona okazać prawdziwa.
W przypadku niektórych rozumowań niepoprawnych materialnie fałszywość przesłanki lub przesłanek jest zręcznie ukrywana i może być łatwo przeoczona przez odbiorcę. Pojawiają się głosy – choć przyznać muszę, że raczej w tekstach popularnych niż akademickich – jakoby z regułą Holmesa wiązało się takie właśnie niebezpieczeństwo. Ten szczególny rodzaj defektu otrzymał nawet nazwę „błędu Sherlocka Holmesa” (The Sherlock Holmes Fallacy; Holmesian Fallacy). Najczęściej polega on na przeoczeniu fałszywości pierwszej przesłanki schematu reguły Holmesa. Rozumujący akceptuje alternatywę kilku wariantów jako zupełną, tzn. wyczerpującą wszystkie możliwe opcje, podczas gdy faktycznie niektóre możliwości zostają pominięte. (Na marginesie dodam, że błąd Holmesa jest podobny do błędu fałszywej alternatywy. Być może nawet jest po prostu jego szczególnym przypadkiem. Więcej o tym ostatnim błędzie możecie przeczytać na łamach „Filozofuj!” w tym miejscu)
W praktyce bardzo trudno jest uwzględnić wszystkie możliwe scenariusze. Nawet Holmesowi, którego zdolność obserwacji dorównywała jego zdolności wnioskowania, zdarzało się przeoczyć niektóre opcje (powyżej wskazałem ukryte za regałem tajemne przejście jako przykład takiego przeoczonego wariantu). Dlatego gdy usłyszycie buńczuczne zapewnienia, że spośród wszystkich możliwości tylko jedna wchodzi w rachubę, krytycznie i spokojnie rozważcie, czy rzeczywiście uwzględniono wszystkie warianty.