Na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim odbył się finał XIII Ogólnopolskiego Konkursu Logicznego. Do ostatniego etapu konkursu zakwalifikowało się 156 uczniów, z których 30 zostało laureatami.
Podobnie jak w ubiegłym roku finał był 2-dniowy. W pierwszym uczestnicy wzięli udział w części konkursowo-wykładowej, a w następny dzień odbyły się warsztaty logiczne. Celem konkursu jest rozwój sprawności logicznych u młodzieży szkół ponadpodstawowych.
– W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, w którym propaguje się wątpliwej wartości idee etyczne i społeczne, dawanie młodzieży solidnych podstaw dla racjonalnego i krytycznego analizowania propozycji myślowych ma znaczenie pierwszorzędne – przyznaje prof. Bożena Czernecka-Rej, dyrektor Instytutu Filozofii KUL.
Logika uczy precyzyjnego myślenia, wzmacnia zdolności analityczne, ćwiczy kreatywność, pomaga wykrywać błędy w rozumowaniu, chroni przed manipulacją i fake newsami, a także zwiększa zdolność do szybkiego podejmowania decyzji.
– Jest nieoceniona w zarządzaniu i strategii biznesowej, pomaga w negocjacjach i debatach, gdyż rozwija umiejętność skutecznego planowania, zwiększa cierpliwość i wytrwałość. Stanowi podstawę matematyki, informatyki i sztucznej inteligencji. A poza tym to świetna zabawa – podsumowała prof. Czernecka-Rej.
W etapie szkolnym konkursu wzięło udział w sumie niemal 1200 uczniów ze szkół ponadpodstawowych ze wszystkich województw. Laureaci trzech pierwszych miejsc w finale otrzymali nagrody rzeczowe oraz indeksy na wybrane kierunki: filozofia, retoryka stosowana lub kognitywistyka na KUL. Organizatorem był Instytut Filozofii.
Autorzy zdjęć: Maksymilian Rej, Jarosław Czerniak